Eindelijk: één burgerplatform voor alle financiële data
— 3 juni 2016Het besef dat klanten niet meer blind varen op een advies, maar ook behoefte hebben aan inzicht, is inmiddels wel doorgedrongen in de financiële sector. Daarom zien we inzicht en advies steeds vaker hand in hand gaan. Daar valt echter het nodige op af te dingen. En dus maken we ons klaar voor de volgende stap: het loskoppelen van inzicht.
Inzicht bieden en advies verstrekken zijn vaak sterk met elkaar verweven. Bankiers mogen zichzelf adviseur noemen, ook al verkopen ze alleen hun eigen producten. Verschillende financiële dienstverleners beschikken over een platform waarop ze de klant inzicht bieden in zijn of haar financiële producten. Op basis van die gegevens verstrekken ze dan tevens advies. Het feit dat er steeds meer van dergelijke platforms zijn, betekent dat de financiële sector heeft geluisterd naar de behoefte van de klant: die wil inzicht en overzicht.
Dergelijke platforms zijn absoluut een stap in de goede richting. Ze bieden echter geen holistisch overzicht. Je ziet doorgaans alleen de producten die je bij de betreffende dienstverlener hebt lopen. En zij zijn alleen toegankelijk voor klanten. Wat consumenten écht willen, is een totaaloverzicht, aangeboden door een niet-commerciële aanbieder. Waar inzicht en advies losgekoppeld zijn en waar iedereen gebruik van kan maken. Je voelt ‘m misschien al: dat platform komt eraan.
Financieel Paspoort
Vanuit denktank Pensioenlab is in 2014/2015 onderzocht hoe de pensioencommunicatie verbeterd moest worden. Dat resulteerde in de plannen voor het realiseren van Financieel Paspoort. In het najaar van 2015 is daartoe een stichting in het leven geroepen, aangevoerd door burgers met een financiële achtergrond.
De stichting wil met Financieel Paspoort het financieel bewustzijn van burgers verhogen. Uiteindelijk moeten consumenten op dit platform alle financiële data terugzien, zoals bank-, verzekerings- en pensioenproducten. De data is alleen beschikbaar en zichtbaar voor de consument, tenzij hij of zij ze deelt met een andere dienstverlener om bijvoorbeeld een hypotheek af te kunnen sluiten. Het grote voordeel daarvan is dat de klant niet allerlei zaken opnieuw moet invullen, zoals nu nog vaak het geval is.
Eén holistisch platform voor alle consumenten
Kortom, het is een burgerinitiatief, vrij van commercie, holistisch en beschikbaar voor alle burgers. Omdat Financieel Paspoort exact uitdraagt waar wij voor staan – data ontsluiten en toegankelijk maken – hebben wij onze steun toegezegd. YellowTail levert de techniek om data van verschillende bronnen te koppelen en wij zorgen voor de ontsluiting ervan op het platform. Doet u ook mee?
Foto: Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo