Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Een nieuwe uitdaging: Finance en Internet of Things

Steeds meer bedrijven realiseren zich dat Internet of Things veel kansen biedt. Maar hoe zit dat met financiële dienstverleners? FinanceInnovation zoekt het in deze rubriek, Finance en IoT, uit.

Diverse medewerkers van Capgemini stelden eind vorig jaar een paper op, met oog op de IoT-kansen voor instellingen binnen de financiële dienstverlening. De paper is opgesteld door o.a. Olga Kharif en Mike Kavis. Zij schrijven onder meer over de uitdagingen binnen de gezondheidszorg, waar instellingen in moeten investeren en geven tips over datamanagement.

Het Internet of Things is een netwerk van fysieke objecten, die gebruik maken van software en sensoren. De apparaten zijn verbonden via een netwerk, waarbij data uitgewisseld kan worden. Er is een groeiende belangstelling voor IoT.
Zo verwacht de International Data Corporation dat het wereldwijde IoT-netwerk over vijf jaar negen miljard euro waard zal zijn.

Binnen of buiten de gezondheidszorg
Een groot aantal bedrijven van buiten de gezondheidszorg, zoals Apple, produceren en gebruiken apparaten in die alle aspecten van iemands gezondheid controleren. Op die manier wordt gezondheidszorg voor allerlei partijen interessant – zo ook voor banken, verzekeringen en pensioenfondsen. Capgemini stelt dat wanneer Internet of Things zich ontwikkelt, apparaten zoals de Apple Watch ontzettend intelligent en geraffineerd zullen worden.

Zodra de implementatie van Internet of Things groter en belangrijker wordt, zullen gezondheidsinstanties beter in staat zijn om chronische ziektes te voorkomen zoals diabetes. Dit zorgt voor minder kosten voor zowel patiënten als verzekeraars. Daarnaast kunnen verzekeraars hun premies aanpassen, omdat ze de data kunnen verzamelen die is gebaseerd op de levensstijl van iemand. De premies kunnen misschien niet elke dag veranderen, maar het is zeker mogelijk om premies wekelijks of maandelijks aan te passen, gebaseerd op de levensstijl van een consument.  Diverse medewerkers van Capgemini stelden eind vorig jaar een paper op, met oog op de IoT-kansen voor instellingen binnen de financiële dienstverlening. De paper is opgesteld door o.a. Olga Kharif en Mike Kavis. Zij schrijven onder meer over de uitdagingen binnen de gezondheidszorg, waar instellingen in moeten investeren en geven tips over datamanagement.

Verzekeringen
Sommige verzekeringsmaatschappijen doen aan het configureren van auto’s, zodat de verzekeraar uitbetaalt op basis van het precieze aantal kilometers en het rijgedrag van de automobilist, in plaats van dat er een jaarlijkse premie moet worden betaald.
Anderzijds wordt ook het verzekeren van een huis ‘slimmer’. Met intelligente apparaten kan precies worden bijgehouden hoe vaak er lekkage voorkomt, het koolmonoxideniveau gemeten worden en wordt er gecheckt wanneer er brand en rook voorkomt in huis. Daarmee wordt een huis veel veiliger. Dit kan leiden tot lagere premies, maar volgens Capgemini gaan autoverzekeringen en ziekteverzekeringen echt het verschil maken.

Investeren in IoT
Om beter inzicht te krijgen in het (koop)gedrag van klanten en een betere persoonlijke service te kunnen aanbieden, zijn veel organisaties binnen de financiële dienstverlening bezig met het implementeren van IoT-apparaten voor hun klanten. Het adviesrapport noemt het voorbeeld van autoverzekeraars, die voorzien van GPS-systemen voor klanten. Die benadering laat volgens Capgemini zien dat er een breed scala aan uitdagingen is voor de financiële dienstverlener. Volgens het adviesbedrijf zal het investeren in IoT ook zorgen voor veel voordelen.

Goede voorbereiding is het halve werk
Volgens het adviesbedrijf moeten banken en verzekeraars hun werknemers voorbereiden op het werken met producten en dienstverlening die zich richten op Internet of Things. Dit zorgt voor een verschuiving in de manier waarop financiële dienstverleners momenteel opereren. Alles zal een heel stuk gemakkelijker en gebruiksvriendelijker worden,  mits alle werknemers goed worden getraind.

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles