Een nieuwe kijk op zakelijke mobiliteit in de financiële sector
— 6 augustus 2021De coronapandemie heeft voor enorme veranderingen gezorgd in de financiële sector. Sterker nog, aangezien de financiële sector altijd erg conservatief is geweest wanneer het gaat over flexibel of op afstand werken, is er waarschijnlijk geen andere sector waar de veranderingen zo groot waren. Door de pandemie werd zakelijke mobiliteit voor financiële dienstverleners een noodzaak.
Auteur: Ronald Ravel, Country Manager Benelux dynabook
Waar staan we ruim anderhalf jaar later? Nu werknemers weer vaker welkom zijn op kantoor en flexibel werken de standaard lijkt te worden, verandert ook de zakelijke mobiliteit. Financiële dienstverleners zullen hierdoor te maken krijgen met nieuwe verwachtingen van zowel hun werknemers als klanten. Als gevolg daarvan worden er andere eisen aan technologie gesteld en dit zorgt weer voor nieuwe uitdagingen.
Hoge werknemersverwachtingen
De achtbaan van het afgelopen jaar heeft voor veranderingen gezorgd in hoe werknemers tevreden en betrokken kunnen worden gehouden. Hun tijd thuis, weg van kantoor, zorgde voor een heroverweging van hun prioriteiten en verwachtingen ten aanzien van de werkplek.
Daardoor is er binnen de financiële sector een discussie ontstaan, of werknemers weer terug willen keren naar kantoor, vanuit huis willen blijven werken of een combinatie van beide mogelijkheden. Volgens het meest recente Global Financial Centres Index report verwachten professionals in de financiële dienstverlening 55 procent van hun werktijd vanuit huis in te gaan vullen.
Daarnaast hebben de recente gebeurtenissen voor wijzigingen op de werkplek en -locatie gezorgd. Zo hebben sommige banken al besloten om hun hoeveelheid onroerend goed terug te dringen door lokale afdelingen en kantoren te sluiten en op afstand werken als standaard in te stellen. Andere instellingen bereiden zich voor op een hybride model.
De rol van technologie
Zonder de ondersteuning van technologie was het onmogelijk geweest voor de financiële sector om deze nieuwe manier van werken mogelijk te maken. Door de pandemie werden organisaties gedwongen om hun dienstverlening te veranderen en digitaal beschikbaar te maken. Zo werden afspraken met klanten door banken online gehouden, in plaats van face-to-face.
Ook bleek de afgelopen tijd dat betrouwbare technologie op de werkplek ontzettend belangrijk is. Met name de devices die werknemers gebruiken om vanuit huis te kunnen werken. Waar voor veel IT-afdelingen de afgelopen periode nog in het teken stond van het zo snel mogelijk uitrusten van werknemers met de juiste tools en oplossingen, zal de komende tijd in het teken staan van het bepalen of de gemaakte keuzes ook de juiste waren. Op die manier kan digitale innovatie op de lange termijn gewaarborgd worden.
Dat geldt niet alleen voor softwarekeuzes voor bijvoorbeeld videobellen, maar ook bij de keuze van laptops of mobiele devices. Draagbaarheid en robuustheid zijn belangrijk, vanwege de afwisseling tussen thuis werken en op kantoor, maar ook een optimale connectiviteit is essentieel om samenwerken op afstand mogelijk te maken.
Technologie om technologie te ondersteunen
Financiële dienstverleners die investeren in nieuwe laptops moeten nadenken over de potentiële uitdagingen waar dergelijke devices voor kunnen zorgen. Het toevoegen van verbonden devices en oplossingen aan hun netwerk creëert een aanzienlijke hoeveelheid data. Bij het verwerken en beheren van deze gegevens spelen security-vraagstukken een grote rol. De oplossing lijkt te liggen in de inzet van edge-technologie.
Bij edge worden gegevens aan de rand van het netwerk verwerkt, zodat de druk op de cloud wordt verminderd. Bovendien kunnen gebruikers selectiever zijn in welke data naar de kern van het netwerk wordt verzonden. En met behulp van de data die dichterbij worden verwerkt, worden klantervaringen sneller en beter.
Weinig verrassend is dat security, regulering en privacy belangrijke aandachtspunten zijn binnen de financiële sector. Doordat meer devices toegang hebben tot bedrijfskritieke gegevens, groeit het risico op datalekken en hacks. Sterker nog, volgens recent onderzoek was bijna twee derde (65 procent) van de grote financiële dienstverleners slachtoffer van een cyberaanval in 2020, terwijl 45 procent een toename in aanvalspogingen registreert sinds het begin van de pandemie. Security-maatregelen zoals biometrisch inloggen zijn essentieel om devices veilig te houden. Een stap verder gaan zero client-oplossingen waarbij er geen informatie op het device zelf wordt opgeslagen.
Terwijl de pandemie nog steeds zijn invloed heeft op de financiële sector, voert het gesprek van de dag al over hoe zakelijke mobiliteit eruit zal zien in de wereld na de pandemie. Nu op afstand werken onderdeel blijft uitmaken van ons dagelijks leven, zullen klanten en werknemers andere verwachtingen krijgen. Financiële dienstverleners zullen hierop moeten inspelen. Naast tijd en investeringen, zijn hiervoor ook moderne technologische oplossingen nodig.