Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Van 0 naar 100 in 1 jaar – Terugblikken op één jaar Holland FinTech

Het afgelopen jaar heeft het Amsterdamse Holland FinTech bewezen dat het fintechbedrijven in contact kan brengen met mogelijke klanten, hun peers, kapitaalverstrekkers en nieuw talent. “De netwerkfunctie van Holland FinTech blijkt onderscheidend”, aldus Don Ginsel, oprichter en directeur van Holland FinTech.

In de zomer van 2014 kwam Ginsel op het idee voor Holland FinTech en na een drukke septembermaand was het eerste event in oktober 2014 een feit. Ginsel: “We zijn begonnen vanuit een ideële kans: er viel in Nederland nog veel winst te bereiken wat betreft innovatiedrift in de financiële sector, voornamelijk om de maatschappij beter te dienen.”

Netwerkfunctie
De belangrijkste functie van het Holland FinTech is het bij elkaar brengen van kennis en partijen die actief zijn in Fintech. De digitale wereld bestaat hoofdzakelijk uit specialistische bedrijven, die sterk geneigd zijn om samen te werken met andere specialisten. Dat maakt ze afhankelijker van de kwaliteit van de andere spelers in hun supply chain om de sterkst mogelijke service te creëren. De aanpak van het volledige ecosysteem bleek de meest efficiënte manier om FinTech partijen met elkaar en de benodigde resources in contact te brengen. Inmiddels heeft Holland FinTech inmiddels honderden introducties gerealiseerd voor haar members en daarnaast ook bewustwording gecreëerd bij de overheid en regulerende instanties.

“Uiteindelijk gaat het om de wereldwijde toegang tot innovatie”

In tegenstelling tot de meest snelkookpannen en accelerators, heeft het ecosysteem van Holland Fintech een minder nauwe focus. “Die bredere blik leidt tot programma’s met activiteiten waar meer partijen van kunnen profiteren. Ons doel is om essentiële kennis toegankelijk te maken voor alle partijen die zich willen aansluiten. Ongeacht of je een talent, startend bedrijf, investeerder of corporate bent, en het maakt ook niet uit wat je zoekt: technologie, services, klanten, talent, of kapitaal, we zoeken in alle hoeken van het systeem naar spelers die een bijdrage kunnen leveren aan een competitief klimaat.”

Mijlpalen
Verheugd is Ginsel ook over de meer dan honderd leden die Holland FinTech nu heeft. Dit jaar was het een uitdaging; bouwen en tegelijkertijd zoeken naar partners. “Dat KPMG, IBM, Innopay en Van Doorne meteen instapten en echt hun nek uitstaken, dat zegt heel veel. De start is tot nu toe goed verlopen, maar we hebben nog een grote ambitie waar te maken de komende jaren, samen met onze members.”

20 tot 25 procent van de leden zijn grote corporates. Zijn die logge olietankers niet doodsbang voor die disruptieve ‘Ubers van de bankensector’? Dat lijkt een misverstand: 75 procent van de fintech startups beziet een financiële instellingen als partner of klant. “En dat zorgt er op de lange termijn voor dat financiële instellingen zich meer gaan onderscheiden, bijvoorbeeld op user experience.”

Een ander hoogtepunt was de reis naar New York, waar de connectie gemaakt is met het lokale ecosysteem van startups, investeerders en natuurlijk Wall Street. Ook is Holland FinTech onderdeel van een aantal handelsmissies. Maakt dat de naam Holland FinTech niet te lokaal? “Uiteindelijk gaat het om de wereldwijde context; technologie is namelijk over de hele wereld relevant. We streven naar een netwerk van technologie en services dat wereldwijd beschikbaar is en willen van een lokale propositie naar een wereldwijde propositie uitgroeien. Met Nederland als vertrekpunt.”

Over de schrijver

Related Articles