Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Een ideale pensioenwereld binnen handbereik? [blog]

Consumenten hebben door de opkomst van internet de beschikking over veel meer kennis dan tien jaar geleden. Maar zelfs als salesprofessional, met ruim twintig jaar ervaring in de financiële sector, heb ik een beperkt beeld van mijn eigen pensioenopties. Gelukkig is verandering aanstaande.

In het Verenigd Koninkrijk vertrouwen veel mensen, inclusief mijzelf, erop dat wanneer zij met pensioen gaan, zij hun hypotheek hebben afbetaald en voldoende pensioen hebben opgebouwd. Maar zelden kijken we naar hoe dat pensioen nu eigenlijk werkt en hoe we dit kunnen beïnvloeden. Mensen moeten kunnen vertrouwen op hun verzekeringsproducten en pensioenproviders. Op dit moment is er geen enkel product in de markt dat je vertelt hoeveel je eigenlijk zou moeten investeren en wat je inkomen is na je pensionering. Er zijn geen duidelijke antwoorden.

In november bezocht ik de Marketforce Retirement Forum Conference in Londen, waar voor mij alle puzzelstukjes op hun plek vielen. Om te beginnen zijn pensioenuitkeringen voor veel mensen de belangrijkste inkomstenbron na hun pensionering. Dit is natuurlijk geen nieuws, maar na een grote verandering in het Britse pensioenstelsel in april vorig jaar hebben burgers meer vrijheid dan ooit in hoe zij hun pensioenpot willen gebruiken. Je kan 25 procent van je pensioen belastingvrij opnemen en zelf kiezen wat je ermee doet. Als je zou willen, zou je van het geld op vakantie kunnen naar de Bahama’s. Uiteraard zou dat niet de slimste investering zijn, maar het is wel mogelijk en dat is precies waar het om gaat.

Als mensen in de opbouwfase van hun pensioenen vrij kunnen kiezen, dan is de traditionele optie van een annuïteitenverzekering niet langer interessant. Annuïteiten zijn in feite de minst aantrekkelijke vorm van verzekeren. Pensioenverzekeraars geven je een inkomen voor de rest van je leven, maar dat is het ook. Wanneer je sterft, krijgen zij je geld. Er zijn betere alternatieven voorhanden. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om te investeren in aandelen en dividend te gebruiken als inkomensbron. Je zou dan echter wel het risico lopen om failliet te gaan op je pensioen. Hoe voorkom je dat? Nou, dat is waarde financieel adviseur een belangrijke rol moet spelen.

Mensen moeten kunnen vertrouwen op hun verzekeringsproducten en pensioenproviders. Op dit moment is er geen enkel product in de markt dat je vertelt hoeveel je eigenlijk zou moeten investeren en wat je inkomen is na je pensionering. Er zijn geen duidelijke antwoorden. Wat consumenten het meest helpt in een ideale wereld, is keuzemogelijkheden. Stel dat je denkt veel te gaan reizen direct na je pensionering, dan weet je dat je meer gaat spenderen in de leeftijd tussen 65 en 70 jaar. Voor de jaren daarna ben je dan misschien vooral op zoek naar een regelmatig inkomen dat ook je medische kosten dekt.

Een ander aspect is het kunnen beschikken over alternatieven inkomstenbronnen. Enkele van mijn Nederlandse vrienden vertellen mij dat zij geweigerd hebben om bezittingen van hun ouders te accepteren, vanwege de erfbelasting. Zou het niet mooi zijn als je jouw pensioen kunt nalaten aan de volgende generatie en je je huis gebruikt als inkomstenbron na je pensionering? In een ideale wereld zou dit een mooie oplossing zijn.

De gemeenschap van bankiers en financiële dienstverleners zouden er zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland naar moeten streven de wens van de klant echt centraal te stellen. Het opbouwen van een holistisch beeld rond de klant geeft ook de kans om een relatie op te bouwen. Uiteindelijk gaat het toch om klantloyaliteit. En dat maakt zaken ook eenvoudiger voor de klant zelf.

Met name millennials stappen niet zo snel een advieskantoor binnen en bellen ook zelden voor advies. Zij zoeken het online. Deze trend is in heel Europa zichtbaar. Het inzetten van technologie is niet alleen een mogelijkheid voor financiële organisaties om dichter bij deze nieuwe generatie klanten te komen, maar ook bij klanten zoals ikzelf. Ik werk al ruim twintig jaar in de financiële wereld, maar heb slechts een gelimiteerd beeld van mijn pensioenopties. Is het geen goede kans voor een pensioenuitvoerder of verzekeraar om met mij of mensen zoals ik in contact te komen?

Wat mij in het bijzonder is bijgebleven zijn de woorden van de Britse minister voor pensioenen, barones Ros Altmann. “De overheid overhandigt jullie klanten op een presenteerblaadje,” aldus de barones. Zij riep de gemeenschap van banken en pensioenuitvoerders op om in actie te komen en te zorgen dat spaarders zich meer betrokken voelen bij hun pensioenen.

Het gaat er uiteindelijk om hoe je diensten simpel maakt voor klanten en hen meer tegemoet komt, zodat zij ook met jou praten. En dat is, voor mij, een echte motivatie.

Tim Duffy is Regional Enterprise Sales Manager EMEA voor Advicent Solutions in het Verenigd Koninkrijk. Hij leeft en werkt in Londen.

Over de schrijver

Related Articles