Nederlandse start-up geeft inzicht in data
— 24 mei 2016De Nederlandse start-up Eccentrade maakt data beschikbaar uit miljoenen bronnen. Door de transparantie die uit de data voortkomt, zijn ondernemers in staat om veilig zaken te doen.
De start-up combineert gegevens uit diverse openbare en niet-openbare bronnen en maakt deze tegen lage kosten toegankelijk. Het gaat onder meer om financiële data van zo’n 3,9 miljoen organisaties, maar ook marketing intelligence-informatie. Bedrijven zijn wettelijk verplicht omte checken of organisaties waarmee ze zakendoen voldoen aan de regels.
Investering 500.000 euro
Eccentrade haalde onlangs een investering van 500.000 euro op bij informal investors en heeft inmiddels een aantal grote klanten binnengehaald in de accountancy en is in gesprek met diverse andere prospects.
Alles op één plaats
Nederland is een handelsland; bedrijven doen veel zaken met partijen in het buitenland. Vaak is het niet duidelijk met wie je precies zakendoet en hoe groot de kans is dat je rekeningen niet worden betaald. De data die daarover beschikbaar is, is er niet, of is verspreid beschikbaar over verschillende bronnen. “Een ondernemer die nu wil weten met wie hij zakendoet, kan naar partijen als de KvK en Graydon gaan om meer over dit bedrijf te weten te komen”, zegt Jean Richard Witteveen, founder en ceo van Eccentrade. “Maar deze informatie is vrij statisch en staat op zichzelf. Wij combineren alle bronnen en interpreteren ze, zodat we een nieuwe laag informatie aanboren.”
Grote schade
B2B-bedrijven moeten jaarlijks zo’n 10 miljard euro afschrijven omdat hun klanten de rekening niet betalen. Dat is bijna een procent van de omzet. Witteveen: “Belangrijkste reden is gebrek aan transparantie. Je ziet vaak in de KvK wel met wie je zakendoet, maar over zaken als betalingsgedrag kun je niets vinden. Wanbetaling is het zand in de economische motor, wij willen de smeerolie zijn.”
Marketing intelligence
Omdat de database van Eccentrade dynamisch is, kunnen klanten met Eccentrade ook saleskansen identificeren bij prospects en bestaande klanten. Alle updates van hen worden door de start-up gemonitord en doorgegeven. “Wij bieden toegang tot de juiste marktinformatie”, zegt Witteveen. “Hiermee kunnen bedrijven markten analyseren en kansen en bedreigingen in kaart brengen.”