Dutch FinTech Awards zet fintech-talent op de kaart
— 14 november 2014De financiële sector is door start-ups als Google, Apple en Facebook flink ontwricht. Terwijl de technologie van banken kraakt, staan talloze innovatieve ondernemers te trappelen om gefrustreerde klanten tevreden te stellen met slimme financiële oplossingen. Dit brede scala aan nieuwe betaalmogelijkheden, slimme beleggingsmethoden en innovatieve verdienmodellen vraagt om een prijs: de Dutch FinTech Awards.
Met de Dutch FinTech Awards identificeren en profileren we de meest innovatieve en disruptieve fintechbedrijven, -producten, -diensten en -bedrijfsmodellen.” Aan het woord is Alex van Groningen, directeur van de gelijknamige uitgeverij en initiatiefnemer van de Dutch FinTech Awards. “We hebben de Dutch FinTech Awards in het leven geroepen als een viering van de vele disruptieve innovaties die de hedendaagse financiële sector rijk is.” Met een diepgewortelde interesse in financiële innovatie heeft Alex van Groningen BV een gerichte focus op financiële technologie. De organisatie investeert, met het bedrijfsonderdeel FinTech Capital, in financiële innovatie en adviseert fintech-bedrijven bij hun financiering.
De eerste uitreiking van de awards vindt plaats op 21 april 2015. In verschillende categorieën ontvangen de meest innovatieve en succesvolle fintech-concepten een award. Van Groningen legt uit dat bedrijven onder andere gecategoriseerd worden op leeftijd. “Zo is er een categorie voor nieuwe start-ups jonger dan drie jaar en een voor bedrijven ouder dan drie jaar.”
Klanten als kwaliteitsstempel
De genomineerde bedrijven worden door experts uit de financiële sector beoordeeld aan de hand van verschillende criteria waarna wordt uitgemaakt welke fintech-onderneming naar huis gaat met een Dutch FinTech Award. De jury kijkt onder andere naar de mate van innovatie, groei en schaalbaarheid. Pieter Paul van Oerle, één van de beoordelende experts, bekijkt tevens of de te beoordelen bedrijven al over een kwaliteitsstempel beschikken in de vorm van klanten. “Een eerste klant binnen halen is één van de moeilijkste en belangrijkste dingen binnen business to business innovatie”, aldus Van Oerle.
Mediawaarde
Winnende bedrijven ontvangen behalve een award ook mediawaarde ter waarde van ruim 25.000 euro. “Winnaars zullen voortdurend in de spotlights staan waardoor hun brand awareness een enorme vlucht zal nemen. Hierdoor kunnen zij een hoop nieuwe klanten werven”, zegt Van Groningen. “Met een award op zak kunnen ze tevens veel telefoontjes verwachten van geïnteresseerde investeerders.”
Hoe werkt het?
Ieder fintech-bedrijf kan meedingen naar een award. “Met een uitgebreide nationale campagne nodigen we ieder bedrijf uit om zich aan te melden voor de Dutch FinTech Awards. Deze bedrijven komen vervolgens op een longlist waarna de experts uitmaken welke vijftig bedrijven er genomineerd worden voor de awards”, aldus Van Groningen. Op dit moment zijn er al drie genomineerden bekend: Flinqer, Trefi en Symbid. Alle vijftig genomineerden worden vervolgens geportretteerd op de websites CFO.nl, FM.nl en FintechAwards.nl. Ook op FinanceInnovation verschijnen bijdragen over de genomineerden.
Experts
Momenteel zijn bijna dertig experts aangesloten die allen de aanmeldingen van bedrijven en uiteindelijk de genomineerde bedrijven beoordelen. Hier besteden zij minimaal twee dagen per jaar tijd aan. De experts zijn stuk voor stuk doorgewinterde investeerders, academici, marketeers en ondernemers met uitgebreide ervaring in de financiële of technologische sector. Net zoals bedrijven zich kunnen aanmelden voor de longlist van de Dutch FinTech Awards, kunnen ook potentiële experts zich bij de club voegen om kandidaten te screenen. Hiervoor dienen ze zichzelf te profileren in een artikel dat vervolgens gepubliceerd wordt op de website van de Dutch FinTech Awards. In het artikel dienen de potentiële experts zichzelf voor te stellen en hun relatie met fintech toe te lichten. Tevens dienen ze antwoord te geven op vragen als ‘Wat zijn volgens u de laatste technologische innovaties binnen de financiële sector van binnen- en buitenland?’, ‘Welke bedrijven zijn er volgens u het meest innoverend binnen de sector?’ en ‘Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen en barrières voor fintech-bedrijven?”
Belang
Nederland kenmerkt zich steeds meer als een land met veel mogelijkheden op het gebied van fintech. Fintech is echter nog wat onderbelicht in Nederland. Een grootschalig awardevent kan echter het tij keren en de ogen openen. “Normaal ben ik altijd huiverig voor awards die meestal dienen als een verkapte vorm van PR. Echter, de Dutch FinTech Awards komen uit het hart van de Nederlandse Fintech Investment community en innovatie-community”, stelt Remco Janssen, founder van Silicon Canals. “Laten we daarom hopen dat het de Nederlandse variant wordt van de FinTech50.”
Niet alleen de experts, maar ook de lezers van de websites bepalen uiteindelijk welk initiatief er met een award naar huis gaat. Kandidaten kunnen zich inschrijven tot 31 januari 2015, middernacht.