Dutch FinTech Awards: “Wij willen een bank zijn die aan de kant van de klant staat”
— 22 februari 2015René Frijters, oprichter en directeur van Knab, richtte de online bank op in 2012 vanuit de overtuiging dat er wat moest veranderen in de financiële sector. Knab wil zich meer in dienst stellen van de klant met enerzijds meer inzicht te geven in hun financiën en anderzijds door klanten op de hoogte te stellen van slimme keuzes die gemaakt kunnen worden met hun geld.
Welk probleem lossen jullie op?
Frijters: “Wij pakken eigenlijk twee problemen aan. Allereerst bieden wij onze klanten een beter inzicht in hun financiën. Op dit moment en verderop in de toekomst.
Het tweede probleem dat wij aanpakken, is het gebrek aan advies op het gebied van Personal Finance. Wij geven klanten tips hoe ze slimmer om kunnen gaan met hun geld. Met de inzet van big data traceren we zoveel mogelijk financiële risico’s en kansen voor onze klanten.”
Hoe maken jullie Knab tot een succes?
“We bieden bij Knab verschillende pakketten aan, zodat er voor ieder wat wils is. Hierbij is ons basispakket geheel gratis. Met dit basispakket kunnen klanten sparen en bieden we de Persoonlijke Rente Service aan. Deze service stelt de klant op de hoogte als één van zijn/haar banken de rente aanpast, zodat de klant hier direct zijn voordeel mee kan doen.”
Wat is jullie verdienmodel?
“Zoals gezegd is het basispakket gratis. Tevreden klanten kunnen dit tegen een servicefee uitbreiden met meer diensten. Met een pakket van vijf euro kunnen klanten naast sparen ook betalen (incl. gratis credit card), beleggen en gebruik maken van verschillende tools, zoals Slim Saldo Beheer.”
Voor het volledig artikel, zie hier.