Dutch Fintech Awards: “Het einde van flikkerende banners op je website.”
— 1 april 2015Bij Komparu ligt innovatieve software aan de basis van het succes. Het bedrijf begon in 2013 met een eigen vergelijkingssite, maar verkocht deze al snel om zich volledig te richten op de onderliggende techniek.
Door zich te richten op de vergelijkingssoftware achter de promotie van producten op websites, heeft Komparu een markt gevonden waar veel vraag is naar hun service. Met innovatieve software kunnen ze op een erg snelle en efficiënte manier hun klanten helpen. “Deze is nu zodanig dat we heel snel producten kunnen toevoegen. Wanneer we de data van een product hebben, is het een kwestie van templates kiezen en configureren”, zegt CEO Roeland Werring. “Het mooie is dat we al die verschillende aanpassingen automatisch kunnen A/B-testen, om snel uit te vinden welke lay-out het beste werkt. Ook bieden we een dashboard met geavanceerde statistieken om de kosten en opbrengsten per bezoeker snel te berekenen.”
Welk probleem lost jullie product op?
Werring: “Het probleem dat wij oplossen is dat de huidige manier van adverteren op websites niet goed wordt betaald, een slechte user experience oplevert en ten koste gaat van de loyaliteit van bezoekers. Wanneer je een mooie website hebt en daar banners op gaat zetten voor bijvoorbeeld een autoverzekeraar, dan ervaart de gebruiker dat als storend. Maar vervang je die banner door een widget waarop je bijvoorbeeld je nummerbord kunt invoeren om autoverzekeringen te vergelijken, dan voeg je echt iets toe voor de gebruiker.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Onze grootste succesfactor is de nieuwe software, die wij momenteel verbeteren om deze nog sneller schaalbaar te maken. Binnen een half jaar is de software volledig operationeel. Het aantal contacten en aanvragen daarvoor is nu al erg groot. Het succes is helemaal afhankelijk van de vraag of je de techniek goed voor elkaar krijgt, iets waarvan ik overigens overtuigd ben dat het ons gaat lukken.”
Hoe gaan jullie geld verdienen met dit product?
“Wij hebben natuurlijk een verdienmodel, dat gebaseerd is op een percentage van de online omzet. Het is een vrij minimaal percentage, omdat wij geloven in grote aantallen. Wij zetten in op heel veel long- en midtail klanten.”
Waarom gaan jullie de Fintech Award winnen?
“Ik denk dat onze ambitie aanspreekt. Wij proberen de markt van display advertising zoals deze onder meer door Google wordt aangeboden, te doorbreken. Tot nu toe is dat ook een succes. We zitten bovenop een enorm potentieel dat we ook weten uit te buiten, namelijk het einde van flikkerende banners op je website.”
Voor het volledige artikel, zie hier.