Dutch Fintech Awards: AdviceGame activeert financiële consument
— 7 januari 2015Consumenten zijn over het algemeen te weinig bezig met hun persoonlijke financiën. Niemand vindt het echt leuk om geldzaken te regelen. Om die reden richt AdviceGames zich op ‘gamification’ van financiële adviesdiensten en services.
Het Nederlandse bedrijf, opgericht in 2013 en met kantoren in Londen en San Francisco, wil financiële dienstverleners helpen met het activeren van hun klanten. Dit doet het door ’s werelds eerste financiële kunstmatige intelligentie-platform te bouwen dat consumentendata combineert met wetenschappelijk onderzoek en sociale, locatie- en transactiedata. Het bedrijf gebruikt eigen wetenschappelijke modellen, ontwikkeld met universiteiten in Europa, de VS en Azië en past deze toe in online applied games voor financiële consumenten. “Zij kunnen bijvoorbeeld scenario’s spelen om uit te vinden hoe zij hun hypotheek het beste kunnen aflossen of uit betalingsproblemen blijven”, zegt oprichter Diederick van Thiel. “Ons motto is: ‘If you want to know the future, you have to play it first’.”
Gedrag is doorslaggevend
Van Thiel wil het platform met name toepassen in opkomende economieën en in grote markten. “In de Verenigde Staten leeft bijvoorbeeld twintig procent van de burgers op of onder de armoedegrens. Deze groep heeft er veel aan wanneer zij door de juiste aandacht te schenken aan hun geldzaken buiten de financiële problemen kunnen blijven. In onze games gaat het eigenlijk om gedrag. Gedrag is de combinatie van iemands motivatie maal iemands capaciteit maal iemands gelegenheid. Er zijn in de financiële wereld veel slimme adviestools en software, allemaal gericht op capaciteit of vaardigheden. Maar deze gaan volledig voorbij aan de motivatie van mensen. Met games kun je de extrinsieke motivatie aanspreken van mensen die zelf niet intrinsiek gemotiveerd zijn en daardoor hun gedrag beïnvloeden.”
Voor het volledige artikel, klik hier