Dutch FinTech Awards: “We bieden een totaaloplossing voor de e-commerce”
— 25 maart 2015Payvision, een Payment Solution Provider (PSP), besloot in 2005 het Amerikaanse model voor creditcardbetalingen naar de Europese markt te brengen. Nu, 10 jaar later, hebben ze diverse bankfuncties overgenomen en is het hun doel dé tussenpersoon te worden bij online aankopen.
Gijs op de Weegh (COO) wil met Payvision een unieke en allesomvattende service aanbieden die online betalingen gemakkelijker maakt voor webshops, banken en de creditcardmaatschappij. “Onze focus ligt op de value chain van de creditcardtransactie. En die bouwen we telkens weer een stukje verder uit.”
Welk probleem lost jullie product op?
Op de Weegh: “Vroeger lag bij PSP’s de focus op de conversie van webwinkels. Er werden dan ook tal van betaalmogelijkheden geboden om te zorgen dat de klant niet zou afhaken in het check-outproces. Uiteindelijk was de afhandeling van creditcardbetalingen niet efficiënt. Daar zijn we met Payvision op ingesprongen. We hebben een bankenplatform gebouwd waarbij de bank de volledige operatie aan ons kan outsourcen.”
Hoe bouwen jullie aan het succes?
“Kort gezegd kunnen we op twee manieren verder groeien: door productontwikkeling en door expansie. Op het gebied van productontwikkeling zijn we, zoals ik net schetste, altijd naar boven gegaan in de value chain. Nu gaan we ook naar beneden. Dat wil zeggen dat we volledige PSP-oplossingen bieden om zo een bredere basis in de markt te zetten.”
Hoe gaan jullie hiermee geld verdienen?
“Zoals we het altijd al hebben gedaan: we krijgen een bepaald percentage over alle transacties. Maar we blijven ook nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Innovatie in de e-commerce en banking is erg belangrijk.”
Waarom gaan jullie winnen?
“We zijn in 2006 als enige speler in de betaalmarkt een andere richting ingeslagen en hebben ons toen gefocust op een niche in de markt. Of eigenlijk een niche binnen een niche, aangezien we als PSP zelf ook allerlei bankfuncties zijn gaan uitvoeren. Onze kracht zit in de combinatie van best practices enerzijds en nieuwe, innovatieve oplossingen anderzijds. Hiermee maken we het voor zowel banken als de e-commerce een stuk eenvoudiger.”
Voor het volledige artikel, zie hier.