DOEN investeert in duurzame textielstudio Makers Unite
— 15 maart 2021Dankzij een investering van DOEN Participaties en Dick van Zuijlen, onder andere voormalig directeur van Mojo Concerts, kan de Amsterdamse textielstudio Makers Unite de productiecapaciteit vergroten en nog meer bedrijven voorzien van circulaire bedrijfskleding en merchandise. Met de opbrengst leidt het bedrijf nieuwkomers op om zelfstandig hun geld te verdienen in de textielindustrie. De investering is samengebracht door het Integrated Capital Network.
Wat begon als een activistische campagne tijdens Koningsdag is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal erkend productiebedrijf dat bijna 200 nieuwkomers heeft begeleid. Makers Unite ontwerpt en produceert kleding en merchandise voor bedrijven als Unilever, Ben & Jerry’s, Arriva, Filling Pieces, LUSH en ByBorre. Merken die net als Makers Unite geloven dat het anders kan: mode kan duurzamer en de samenleving kan inclusiever.
“De creatieve studio geeft het bedrijfsleven een bijzondere kans om zowel hun maatschappelijke als hun duurzame impact te vergroten”, vertelt Michelle de Rijk, Impact Investment Manager bij DOEN Participaties. “Makers Unite faciliteert niet alleen de integratie van talentvolle nieuwkomers in de Nederlandse samenleving maar heeft zich ook toegelegd op de productie van eerlijke circulaire textielproducten.”
Duurzame stropdas voor Arriva
De textielstudio produceert bijvoorbeeld een collectie duurzame sjaals en stropdassen voor medewerkers van bus- en treinbedrijf Arriva. Deze kleding-accessoires zijn ontworpen door kunstenaar Claudy Jongstra en worden op basis van lokale duurzame grondstoffen volledig in Nederland geproduceerd. Daarnaast ontwerpt Makers Unite een circulaire textielcollectie voor bedrijven zoals Bever en produceert het T-shirts voor Ben & Jerry’s.
Makers Unite is in 2016 voortgekomen uit een initiatief om 6000 door vluchtelingen gebruikte reddingsvesten op Lesbos te recyclen tot lintjes. Door de lintjes uit te delen op Koningsdag werden mensen bewust gemaakt van de vluchtelingenproblematiek. Sindsdien is de beweging uitgegroeid tot een wereldwijd erkende sociale onderneming die zich inzet om creatieve nieuwkomers snel te laten integreren door middel van creatieve talentontwikkelingsprogramma’s.
Talent en werkethiek
Door de creatieve talenten van nieuwkomers te ondersteunen kunnen zij binnen afzienbare tijd zelfstandig aan de slag en eventueel meewerken aan de creatieve opdrachten die Makers Unite uitvoert voor bedrijven. Het programma biedt directe werkgelegenheid aan nieuwkomers met de juiste talenten en werkethiek. In zes weken tijd worden de hard en soft skills van de deelnemers getraind om hen klaar te stomen voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Tot nu toe deden er ruim 200 deelnemers mee, waarvan twee derde na het afstuderen een passende creatieve baan vond.
“De dynamiek van een commercieel bedrijf is heel nuttig voor een succesvolle integratie”, zegt Thami Schweichler (foto), oprichter en eigenaar van Makers Unite. “We zien dat nieuwkomers hun waardigheid hervinden doordat hun creatieve kwaliteiten in het programma erkend worden. Dat is van essentieel belang voor een goede entree op de Nederlandse arbeidsmarkt.”