Lege personeelsbestanden banken door digitalisering
— 18 november 2014ABN Amro maakte tegelijk met de derde kwartaalrekening bekend dat er bij de tak Retail Banking zo’n 650 tot 1000 banen gaan verdwijnen tot 2018. Dit komt neer op veertien procent van de totale werkgelegenheid bij Retail Banking. Door de digitalisering komen minder klanten naar de bank en beginnen de kantoren overbodig te worden. ABN Amro wil daarom haar kantorennetwerk concentreren en verbeteren door een uitbreiding van het dienstenaanbod van ieder kantoor.
In het Financieel Dagblad licht financieel bestuurder van ABN Amro Kees van Dijkhuizen toe: “van onze klanten komt de helft helemaal niet meer in een bankkantoor. De andere helft, zo’n twee miljoen, komt er eens in de twee jaar.” ABN Amro gaat 150 miljoen euro investeren in de digitalisering van bankdiensten. Dit geld wordt niet alleen geïnvesteerd in apps, ook zullen klanten zelf meer moeten gaan doen. Zo zullen klanten bij complexe producten zoals hypotheken en kredieten voor kleine bedrijven zelf documenten moeten aanleveren en formulieren invullen. Voor sommige klanten is het ook mogelijk om zelf een nieuwe hypotheek te regelen. Ook op het gebied van persoonlijke gesprekken speelt de digitalisering een steeds grotere rol, zo vinden adviesgesprekken steeds vaker via Skype of een webchat plaats. Door deze ontwikkelingen door de digitalisering worden kantoren dus steeds meer overbodig.
Vakbonden
In het FD reageren de vakbonden op de sanering bij ABN Amro. Zo pleiten de bonden voor nieuwe rollen en functies voor het personeel dat hun baan dreigt te verliezen. Hiermee lijken de bonden zich neer te leggen bij het feit dat de ontwikkelingen niet tegen te houden zijn. In een reactie op de sanering zegt bestuurder Paul Veenhuizen van FNV Finance in De Volkskrant: “wij dagen de bank uit om samen de sociale verantwoordelijkheid te nemen om werknemers zo goed mogelijk naar andere banen te krijgen”. FNV Finance vreest dan ook dat er nog meer banen verdwijnen door de digitalisering. Ook bestuurder Sandra Hendriks van CNV Dienstenbond noemt de ontslagronde schokkend. Volgens Hendriks bevestigt het bericht over de reorganisatie de permanente onzekerheid die al jaren heerst onder medewerkers in de financiële sector. “Was voor een aantal jaren geleden de crisis de belangrijkste reden van reorganisaties, nu is dat de voortgaande automatisering van de werkprocessen binnen de banken, maar bovenal de voortrazende digitalisering van het betalingsverkeer”, aldus Hendriks.
Digitalisering zorgt voor kansen
De vakbond FNV Finance stelt ook dat de mobiele app voor een verschuiving in bezoeken aan ABN AMRO-kanten heeft gezorgd. Eerder kwamen er nog een miljoen klanten in bank- en verzekeringskantoren, tegenwoordig vindt dit voornamelijk online en via de app plaats. Veenhuizen: “Dat is een hard feit. Wij vinden dat er heel veel aandacht moet worden besteed aan trainingen en her- en bijscholing voor werknemers om ander werk te kunnen doen of te kunnen vinden. Met de digitalisering ontstaan ook nieuwe functies en rollen.” Ook vakbond De Unie uit zorgen over de grote ontslagronde, zij vrezen dat de dienstverlening van ABN Amro aan de klant in het geding gaat komen. “Dat de markt verandert, dat is wel duidelijk. Maar zorgplicht voor de klant betekent ook maatwerk. Daar zijn échte mensen voor nodig, dat los je niet alleen op met software”, stelt Erwin Rog van De Unie.
Voorspelling komt uit
Iets meer dan een jaar geleden deed vakbond De Unie de voorspelling dat één op de vijf werknemers in de financiële sector hun baan kwijtraakt. In de financiële sector zijn ongeveer 250.000 werknemers actief en het verdwijnen van banen zou door gaan tot minimaal 2020. De saneringen zouden komen door automatisering, digitalisering, kostenreductie en een verzadiging van de verzekerings- en hypotheekmarkt. De sanering komt dus niet geheel onverwachts, gezien de ontwikkelingen op de huizenmarkt en de algemene acceptatie van de apps. Wat ook meespeelt is dat banken de informatie voor klanten duidelijker en transparanter hebben gemaakt. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markt (AFM). Door de vereenvoudiging van onder andere voorwaarden hebben klanten ook minder hulp nodig bij het uitzoeken van de producten die zij willen. Vakbond FNV Finance voorspelde eerder ook al dat er in de komende jaren 30.000 banen in de financiële sector zouden verdwijnen. Hoogleraar Finance aan de Nyenrode Business Universiteit Prof. Jaap Koelewijn onderschreef de toekomstverwachtingen: “de kostenreducties behoren tot de structurele trends, allerlei functies zoals baliemedewerkers zullen ontslagen worden en kantoren worden gesloten.” Koelewijn acht de ingrepen noodzakelijk voor een gezonde bankensector. “ De hypothekenproductie is zodanig gedaald dat hypotheekmedewerkers duimen zitten te draaien”, aldus Koelewijn.
Rabobank
Een bank die naar verwachting veel van de sanering gaat merken is de Rabobank. Door de coöperatieve visie van de bank hielden zij lang vast aan kantoren die dichtbij de klant staan. Eind 2012 had Rabobank nog zo’n 800 kantoren, eind 2016 moeten dit er nog maar tussen de 400 en 500 zijn. Hierdoor verdwijnen er bij de lokale banken van de Rabobank rond de 8000 banen.
Bron foto: ABN Amro