Digitalisering kost banen bij ING
— 26 november 2014Binnen drie jaar zullen er 1700 arbeidsplaatsen verdwijnen bij ING Nederland. Ook 1075 arbeidsplaatsen die bezet worden door externe krachten zullen worden geschrapt. Dit kondigde de ING dinsdag aan.
Reden voor deze ontslagen is de wil van ING om de dienstverlening verder te digitaliseren. De afgelopen 4 jaar moesten al bijna elfduizend werknemers, verdeeld over vijf ontslagrondes, de bank verlaten. Vanuit de ING wordt benadrukt dat deze bezuinigingen in personeel niet zijn bedoeld om verliezen in de retailtak te compenseren.
Kosten
In totaal wordt er 1,1 miljard euro door ING gereserveerd voor digitalisering. Daarvan was 900 miljoen al berekend. Om de IT-systemen ook naar een nieuw niveau te tillen is daar nog eens 200 miljoen bovenop gekomen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Nederlandse consument op een ‘omniplatform’ terecht kan. Via dit platform is het mogelijk om vragen te stellen en informatie te winnen. Ook moet het platform bereikbaar zijn voor alle mogelijke kanalen zoals computer, mobiele telefoon en callcenter.
Gemiddeld
De efficiëntie van de huidige IT-infrastructuur hoort volgens ING topman Ralph Hamers thuis in de middenmoot van de sector, zo verklaart hij aan het FD. De financiele injectie die zal gaan plaatsvinden moet ervoor zorgen dat ING aan de top komt. De trend van ontslagen binnen de financiële dienstverleningssector is bij meerdere spelers zichtbaar. Minder dan twee weken geleden kondigde ABN Amro een ontslagronde aan, de vierde in vier jaar tijd. Maar ook verzekeraars als Achmea en Aegon hebben meer dan 400 medewerkers ontslagen. De voorspelling van het UWV is dat er de komende 5 jaar nog een 15 duizend werknemers van banken, verzekeraars en eenmansbedrijfjes zonder werk zullen komen te zitten.
Bron foto: NRC