Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Deense technologie schiet Nederlandse pensioenaanbieder te hulp

Zowel het beste pensioensysteem als de beste pensioentechnologie zijn ‘made in Denmark’. Vorig jaar stond Denemarken voor het derde jaar op rij bovenaan in de wereldwijde Melbourne Mercer-pensioenindex. Het land maakte de omschakeling van een DB- naar DC-systeem in de jaren tachtig en negentig. Met state of the art technologie is het afgelopen decennium snelle, transparante en individuele pensioencommunicatie een feit geworden. Nu komt de European Pensions Technology Provider van het jaar vanuit Kopenhagen naar Nederland. “We komen precies op het juiste moment; de Nederlandse pensioenmarkt bevindt zich middenin interessante veranderingen”, zegt Lars Sønderby van Schantz.

De Deense pensioensoftware is net zo flexibel als de Legoblokjes die het land beroemd maakten.

Op het gebied van pensioencommunicatie, een heet hangijzer in de Nederlandse markt, heeft Denemarken een voorsprong opgebouwd. De eisen die in Nederland per 1 juli worden aangescherpt, zijn bij de Scandinaviërs al een aantal jaren van kracht. Deelnemers in pensioenfondsen en klanten van pensioenverzekeraars weten daar precies wat ze kunnen verwachten en zijn in staat te anticiperen op hun toekomst. “In Nederland zien we eenzelfde behoefte aan verandering ontstaan”, zegt Nico Francken, Executive Sales Agent voor Schantz Nederland. “Je kunt vanuit een klantenperspectief naar deze verandering kijken. Je kijkt dan naar een deelnemer als consument, met bepaalde behoeften en regelingen om daarin te voorzien. Waaronder de pensioenaanspraken die hij heeft opgebouwd via werkgevers.”

Automatisering
De werkgever voorziet in de visie van Schantz in de gewenste arbeidsvoorwaarden, met passende pensioenregelingen. Door de opgebouwde rechten op een individueel niveau aan te bieden in de vorm van spaar- en beleggingstransacties wordt de directheid, zoals in andere financiële producten, toepasbaar in pensioencommunicatie. “Op deze manier heeft de deelnemer permanent een actueel beeld van zijn pensioen, zegt Francken. Door met pensioensoftware effecten van allerlei keuzes te simuleren, wordt de deelnemer zelf in staat gesteld tijdig te anticiperen en met een druk op de knop mutaties in zijn pensioenpolis door te voeren. “Dat is niet alleen prettig voor de deelnemer zelf, maar automatisering is ook meer kostenefficiënt voor de pensioenaanbieder.”

Nico Francken (Schantz)

Nico Francken (Schantz)

Transitie door innovatie
Waar veel Nederlandse pensioenuitvoerders nog worstelen met hun inflexibele IT-erfenis uit de achterliggende decennia, is de Deense pensioensoftware zo flexibel in gebruik als de Legoblokjes die het land beroemd maakten. Net als in dit exportproduct laat ook Schantz een typisch Deense benadering van innovatie zien. “In Denemarken kijken we naar innovatie als integraal onderdeel van een volledig systeem. Wij integreren bedrijfsprocessen en klantfocus in al onze productontwikkelingen en werken zo aan end-to-end oplossingen met een beperkte complexiteit”, zegt Lars Sønderby, Vice President International Business Development van Schantz. “Dat is een andere benadering dan wij in Nederland van oudsher gewend zijn”, ziet Francken. “In Nederland bestaat een lange traditie van het in de lucht houden van bestaande systemen. We innoveren door middel van portals en apps, maar de onderliggende administratieve processen en systemen veranderen we in essentie niet.”

Herinrichten van processen en vervangen van systemen
De onderliggende processen en systemen voldoen niet meer aan de eisen van de tijd. Met afnemende prestaties, oplopende kosten en toenemende continuïteitrisico’s als gevolg. De relevantie van de Schantz-oplossing is dat deze het mogelijk maakt om de bestaande producten en processen opnieuw in te richten en definitief afscheid te nemen van de verouderde systemen. De kracht schuilt er in dat de moderne klantgerichte digitale procesverwerking ingezet wordt voor de bestaande producten en processen, ‘zoals ze zijn’. Elke bestaande product- en procesvariant wordt daarbij eenvoudig en beheersbaar toepasbaar gemaakt. Zonder daarbij afbreuk te doen aan de nieuwe robuuste digitale verwerkingslijn. “De oplossing omvat verder een unieke migratiefunctie die onmiddellijk het effect van de herinrichting op het bestaande portfolio toont. Door de dagelijkse test-runs groeit het vertrouwen in de mogelijkheid om portfolio’s te migreren, legacy-systemen uit te schakelen en bestaande processen te upgraden naar de nieuwe digitale standaarden.”

Kennis van Nederlandse markt
Er valt veel voor te zeggen om als pensioenaanbieder een niet een al te afwachtende houding aan te nemen in het kader van veranderende wetgeving, vindt Sønderby. “Ik denk dat je altijd uit moet gaan van je ambities op het gebied van klanttevredenheid. Om de hoogste klanttevredenheid in de pensioenmarkt te bereiken, moet je kijken naar wat je kunt communiceren met consumenten en hoe je dat doet.” Hij beseft heel goed dat daarvoor meer moet gebeuren dan het simpelweg 1-op-1 implementeren van Deense programmatuur. Verschillen tussen de Deense en Nederlandse markten worden in ogenschouw genomen. Schantz heeft inmiddels diepgaande kennis opgebouwd van de Nederlandse markt en geïnvesteerd in haar oplossingen om aan Nederlandse eisen te voldoen. “Op die manier werken we aan de oplossingen waar in de toekomst om gevraagd wordt. Wij analyseren samen met de pensioenuitvoerder de bestaande situatie en kijken op welke manier zij tegemoet kunnen komen aan nieuwe inzichten, regelgeving, wensen en ambities.”

Holistisch beeld
Schantz vertaalt de Deense ervaringen met pensioentransitie naar de veranderingen die nodig zijn voor Nederlandse bedrijven, om welke pensioenconstructie het ook gaat. “Het maakt niet uit of het een transitie betreft van een pensioenfonds of –verzekeraar. Of een innovatie van een premiepensioeninstelling of een algemeen pensioenfonds”, aldus Francken. Wat voor de deelnemer vooral belangrijk is, is dat deze een holistisch beeld krijgt van zijn eigen regelingen en wat deze voor hemzelf of de hele familie betekenen. “De pensioenaanbieder heeft lagere kosten en kan wijzigingen snel en foutloos verwerken, maar het allerbelangrijkste effect is toch wel de toegenomen tevredenheid van de deelnemer.”

Dit artikel verscheen eerder in de FinanceInnovation die op 28 maart bij Banking Review verscheen.

Over de schrijver

Related Articles