Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

De experts: zo start je een startup (deel 3)

Nederland begint uit te groeien tot een echt startupland. Deze week het derde deel van de tips van startup-experts.

Experts op het gebied van beginnend ondernemerschap, Matthew Prince, Heidi Klijsen, Mitchell Harper, Eric Koger, de redactieleden van de Quote500, John Gosha en zelfs Franklin Roosevelt geven antwoord op de vragen: hoe start je een nieuwe onderneming en hoe blijf je vervolgens succesvol?

1. Het enige waar je bang voor moet zijn, is angst
De wijze woorden van Roosevelt misstaan hier niet. Natuurlijk is wat gezonde spanning prima, maar laat je angst niet verlammend werken tijdens het opzetten van je onderneming. Funest zijn gedachten als ‘nee, dit gaat sowieso al mis’. Wees dan ook positief.

2. Wat niets kost, heeft geen waarde
Heidi Klijsen, redacteur Elsevier:
“In de eerste fase van de onderneming kan het verleidelijk zijn om diensten bijna gratis aan te bieden, omdat je het liefst zoveel mogelijk klanten wilt binnenkrijgen. Het is alleen niet geloofwaardig: wat niets kost, heeft geen waarde. Onderhandel dus over een professioneel tarief.”

3. Maak het simpel en niet te duurprijs
Volgens de CEO van CloudFare is het belangrijk om je product of dienst juist niet te duur te maken. “Producten moeten simpel zijn, zodat mensen ze begrijpen. Goedkope en simpele markten worden groter. Maar toch moet je nooit vergeten dat je product of dienst wel waarde heeft.”

4. Wees open en eerlijk
Bianca Oudshoff van het ministerie van Economische Zaken, heeft veel bedrijven in contact gebracht met bedrijven in Silicon Valley.
“Wees open en vertel het verhaal achter je concept. Door jezelf bloot te geven, win je aan vertrouwen bij je gesprekspartners. Maak mensen bijvoorbeeld duidelijk dat je het bedrijfje hebt opgezet, omdat je hart hier ligt. Daarnaast getuigt het van kracht op open en eerlijk te zijn over je eigen falen. Door dat te benoemen en tegelijkertijd duidelijk te maken dat je hiervan hebt geleerd, win je aan geloofwaardigheid.”

5. Houd privé en werk gescheiden
Heidi Klijsen, redacteur Elsevier:
“Maak voor jezelf het verschil tussen werk en privé duidelijk. Vooral als je nog een klein bedrijf bent, moet je jezelf ertoe zetten om een eigen ruimte te creëren waar je alleen kunt werken. Als je in je huiskamer aan het werk gaat, zal je nooit kunnen ontspannen en je zult je hoofd nooit helemaal bij het werk kunnen houden.”

6. Durf nee te zeggen
Matthew Prince, CEO van CloudFare:
“Je zult vaak nee moeten zeggen, vaker dan je lief is. Als je bang bent om nee te zeggen tegen klanten, wordt je op een gegeven moment meer klantgericht en minder zaakgericht. Dat klinkt misschien niet verschrikkelijk, maar getalenteerde personen maken hun beste werk als ze zijn gedreven door het werk zelf, en niet door het klantenbestand.” durf nee te zeggen

7. Stel je korte termijnvooruitzichten bij
Mitchell Harper, CEO van Capital H Labs
“Als je het idee hebt dat iedereen je zou willen betalen voor het oplossen van een alledaags probleem, zal je nu waarschijnlijk wel een publiek van tien tot vijftig personen hebben. Misschien zijn er zelf wel een paar klanten die bereid zijn te betalen. Je bent nu dus een stapje verder in je beginnende onderneming, en je kunt je korte termijnvooruitzichten bijstellen.”

8. Maak van je bedrijf jouw persoonlijke missie
Eric Koger, CEO van ModCloth
“Het is belangrijk om iedereen aan te spreken vanuit jouw persoonlijke drijfveren – dat is hoe je klanten aantrekt. Maak de groei van je bedrijf daarom jouw persoonlijke missie. Dat heeft de grootste kans van slagen.”

9. Zorg ervoor dat je geen veiligheidsnet meer hebt
John Gosha, oprichter van IdealPaint:
“Ik dacht dat ik vroeger heel slim was, toen ik een plan B had, als mijn bedrijf toch niks werd. Maar als ik er nu op terug kijk, realiseer ik me dat ik door dat plan B, niet extra hard heb gewerkt.”

10. Kijk alvast naar de toekomst van je bedrijf
Redactie Quote500:
“Misschien is jouw startup wel ideaal voor grotere bedrijven die liever hun omzet zien groeien met de producten van anderen, dan dat ze zelf deze producten ontwikkelen.”

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles