Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

De experts: zo start je een startup (deel 2)

Nederland begint uit te groeien tot een echt startupland. Deze week het tweede deel van de tips van startup-experts.

Experts op het gebied van beginnend ondernemerschap Tanja Kufner, Thijs Labon, Martijn Blankenstijn, Mark Suster, Oliver Bronner, Edial Dekker, redactieleden van de Quote, en zelfs Bill Gates geven antwoord op de vragen: hoe start je een nieuwe onderneming en hoe blijf je vervolgens succesvol?

11. Zoek naar hulp
Tanja Kufner, coach voor startups:
“Je kunt van verschillende partijen profiteren. Meer dan 99 procent van de startups is zonder de hulp van een bussiness accelerator mislukt. Vaak moet je een deel van je eigen vermogen afstaan, maar het is het zeker waard om te onderzoeken welke overheidsprogramma’s, private investeringsclubs of zakenpartners er in je omgeving zijn. Het is ook het overwegen waard om ergens naartoe te verhuizen waar deze partijen zijn gevestigd.”

12. Huur een advocaat in
Marten Blankenstijn, Blendle:
“Bij bijna elk nieuw bedrijf zijn meerdere partijen betrokken. In je enthousiasme ren je al snel naar de Kamer van Koophandel en de notaris, maar je moet echt eerst naar een advocaat om alle afspraken op papier te zetten”, adviseert Marten Blankenstijn. “Hun uurtarieven klinken bizar, maar ze zijn het waard. Pas toen we een goede advocaat inschakelden, werden er voor het eerst fatsoenlijke afspraken gemaakt.”

13. Wees klaar voor verandering
Bill Gates, Microsoft:tips - luister naar gebruikers “De zakenwereld verandert continu. Het is voor een ondernemer dan ook belangrijk om verandering te omarmen. We overschatten altijd de verandering die we in twee jaar tijd gaan maken, maar we onderschatten altijd de verandering die we in de komende tien jaar moeten maken. Blijf hier altijd actief in.”

14. Geef iedereen aandelen
Marten Blankenstijn, Blendle:
“Als je allemaal eigenaar bent van een bedrijf, heb je allemaal hetzelfde doel. Laat je daar dan ook goed over adviseren. Bij ons moet iedereen eerst drie jaar bij Blendle werken voordat de aandelen vrijkomen.”

15. Ga naar de beurs
Redactie van Quote 500 Junior:
“Het is een gewaagde optie: aandeelhouders willen dat alle zaken tot in de puntjes gestructureerd zijn. Startups staan daar niet om bekend. Maar een beursgang levert snel veel geld op en het bezorgt je een overvloed aan publiciteit.”

16. Wacht niet te lang met de lancering
Edial Dekker, startup CEO:
“Maak niet de vergissing om eindeloos te wachten met je productlancering. Bij ons product kwamen we er achter dat de eerste 90 procent van het ontwikkelen van het product evenveel tijd kost als de laatste tien procent. Ga dus live voor die laatste tien procent. Luister naar je gebruikers en gebruik die input om je product te verbeteren – je product ga je na de lancering nog eindeloos en vaak radicaal veranderen.”

17. Maar… Ga niet te snel live
Oliver Bronner, oprichter van Stylemarks:
“Je moet als nieuw bedrijf niet te snel live gaan. Je hebt maar een kans voor een eerste kennismaking om
naamsbekendheid te generen en om een publiek te winnen. First impressions are everything. Slechte reviews blijven altijd online staan.”netwerk

18. Zorg voor een netwerk
Mark Suster, Upfront Ventures:
“Zodra de spreker klaar is met een speech, hollen veel mensen meteen naar hem of haar toe. Anderen verschijnen op conferenties en laten alles over zich heen komen. Het is geen van beiden ‘slecht’, maar zorg dat je zoveel mogelijk netwerkt op een conferentie. Je weet nooit wanneer je anderen nodig zal hebben.”

19. Zoek een goede journalist
Marten Blankenstijn, Blendle:
“Je moet snappen hoe journalisten denken, en begrijpen hoe jouw verhaal voor hen interessant kan zijn. Een journalist kan ook praktische tips geven.” De Blendle-founder lanceerde het product in de komkommertijd, waardoor veel journalisten naar de lancering kwamen.

20. Stop op tijd
Thijs Laban, Gibbon:
Het klinkt negatief, maar dat hoeft het niet te zijn. Als het al slecht gaat, kun je beter stoppen op het moment dat er nog geld binnenkomt, in plaats van failliet te gaan. “Je kunt altijd door blijven zoeken tot je bij een businessmodel komt dat wel werkt, maar denk eens na: hoe enthousiast word je van je nieuwe businessmodel? Is het dan nog waard om er mee door te gaan en er een bedrijf van te maken? Want uiteindelijk begint en eindigt je startup maar bij één ding: de passie en enthousiasme van jou en je co-founders om iets moois te maken.”

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles