Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

De experts: zo start je een startup (deel 1)

Nederland begint uit te groeien tot een echt startupland, waar investeerders en crowdfunders bereid zijn veel geld te steken in beginnende ondernemingen. Maar hoe start je een nieuwe onderneming met alleen een idee als uitgangspunt?

Marten Blankenstijn, Tanja Kufner, Paul Graham, Harper Reed, Benedikt Lehner, redactieleden van Social Media Week, Don Ritsen en Stuart Hall. Ze hebben een ding met elkaar gemeen: ze zijn allemaal expert op het gebied van beginnend ondernemerschap: van de Nederlandse startup Blendle tot investeerder; van campagnemedewerker tot kapitaalverstrekker. Hieronder tien tips van de experts: zo start je een startup.

1. Het zit altijd tegen.
Marten Blankenstijn, Blendle:
“Wees daarop voorbereid, dan kan het alleen nog maar meevallen”

2. Ga er een dag op uit en observeer mensen voor goede ideeën.
Investeerder Tanja Kufner:
“Ga een dag op een openbare plek zitten en observeer tegen welke problemen mensen dagelijks aanlopen. Je hebt zo tien ideeën voor producten of diensten die ieders leven gemakkelijker kunnen maken.”
“Wees wel gewaarschuwd: het is gemakkelijk om met een goed idee te komen, maar dat betekent niet dat het daadwerkelijk goed valt uit te voeren. Wees daarom niet bang dat iemand met hetzelfde idee bezig is. Het kan zijn dat jouw idee beter aanslaat op de markt.”

3. Doe het alleen als je het echt wilt
Marten Bankenstijn, Blendle:
“Start het bedrijf niet omdat je zo graag een eigen bedrijf wilt hebben of rijk wilt worden. Er is altijd te weinig geld, beoogde partners willen niet met je samenwerken of zelfs niet eens met je praten, je krijgt geen salaris, je gaat met de verkeerde mensen in zee, je kunt geen goede mensen vinden, enzovoort. Het is ontzettend demotiverend, en na elk succesje doemt direct de volgende ijsberg op. Dat houd je alleen vol als je heel naïef bent, of heel gemotiveerd. Liefst beide.”

4. Zorg voor een co-founderteam
Paul Graham, kapitaalverstrekker voor startende ondernemingen:
“Ga niet alles in je eentje doen. Je hebt collega’s nodig om mee te brainstormen, die je van domme beslissingen kunnen beletten en die je kunnen opvrolijken als er iets misgaat.” 

5. Bouw een goed team op
Harper Reed, Obama’s verkiezingscampagnes:
A’s hire A’s and B’s hire C’s. Het is van belang om als beginnend bedrijf de beste mensen in te huren, het liefst allrounders. Experts in het vakgebied zijn fijn, maar het scheelt veel kosten als je in het begin arbeidskosten kunt besparen.”

“Het is tevens cruciaal niet bang te zijn om mensen te ontslaan, zodra iemand later in het groeiproces geen toegevoegde waarde meer heeft voor het bedrijf. “

6. Vertrouw niet op je eigen smaak
Benedikt Lehner, CMO Wunderlist:
“Iets dat jij mooi of duidelijk vindt, vindt een ander misschien wel helemaal niks. Diversiteit in een team zorgt voor een gezonde interne discussie over smaak. Tevens resulteert een divers team vaak in een sterker product: je maakt het product immers niet voor jezelf, maar voor anderen.”

7. Investeer in ervaring
Redactie Social Media Week:
“Het is mogelijk om personeel op te leiden, maar ervaring is het belangrijkst. Het kan een groot verschil maken als er iemand in het bedrijf is die ergens veel verstand van heeft en ook veel ervaring heeft. Iemand kan op die manier veel toegevoegde waarde hebben voor een beginnend bedrijf. Ervaren personeel mag dan meer kosten, maar het brengt doorgaans ook het meeste op.” 8226451812_88007f08df

8. Oefen het mislukken
Harper Reed, Obama’s verkiezingscampagnes:
“Voor een beginnende ondernemer is het belangrijk om een idee zo vaak mogelijk expres fout te laten gaan, voordat het originele idee wordt gelanceerd. Kijk wat er mis gaat, leer daarvan, vind een oplossing, probeer het weer en misluk weer. Daarna kan worden gedacht aan een plan B.”

9. Vraag om advies
Don Ritsen, Rockstart:
“Vindt de meest succesvolle ondernemers uit jouw sector en vraag ze om advies als je geld zoekt. Een bekend gezegde in de startup wereld is: If you’re looking for advice, ask for money; if you’re looking for money, ask for advice.”
Je moet nooit zomaar naar ‘een investeerder’ op zoek gaan: je gaat een relatie aan met je investeerder voor de komende vijf tot zeven jaar. Iemand die ervaring heeft in jouw sector weet hoe het is om in die sector een bedrijf succesvol op te bouwen. Look for smart money, dan wordt de zoektocht meteen een stuk overzichtelijker en heb je een grotere kans op succes met je bedrijf en niet alleen met het ophalen van geld.”

10. Luister naar je gebruikers Stuart Hall, app-ontwikkelaar: “Door telkens de reviews te lezen, wist ik wat ik moet veranderen aan de app. Op deze manier weet je wat je moet veranderen om het echt een succes te laten worden.”

Over de schrijver

Avatar foto
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles