De 3 trends voor fintech-investeringen in 2015
— 29 juni 2015Hoewel we nog steeds over fintech praten alsof het een nieuw fenomeen is, groeien de investeringen in fintech al lange tijd gestaag. Dat meldt de website Symbid. In 2013 ging het om zo’n 3 miljard dollar aan financieringen in fintech wereldwijd. Dit is drie keer zoveel als het totaal dat in 2008 werd geïnvesteerd. In 2012 en 2013 was de groei het snelst.
Ondanks de huidige opwinding over fintech-investeringen, moeten we niet vergeten dat fintech geen nieuwe trend is. Financiële instituten hebben al jaren geïnvesteerd in technologie. We zijn hoogstens een nieuwe fase ingegaan op het gebied van fintech, gedreven door mobiel, werken in de ‘cloud’, veranderde verwachtingen van de consument, veranderde regelgeving en zelfs culturele ontwikkelingen. Dit creëert ongeëvenaarde mogelijkheden voor bedrijven die innovatieve technologieën ontwikkelen voor financiële instituten. Zowel om de klantbeleving te verbeteren, als de technologische uitvoering. Dit zijn de drie trends die de nieuwe interesse in fintech verklaren:
1. Financiële instituten hebben nieuwe focus op innovatie
Tussen 2008 en 2011 werd er minder geïnvesteerd in fintech door de economische crisis; bedrijven waren vooral bezig met kostenbesparingen en nauwelijks met innovatie. Toch ontstond er vervolgens – ook dankzij die crisis – interesse in de deeleconomie en nieuwe, innovatieve producten. Technologische mogelijkheden werden beter benut, en financiële services gemoderniseerd. Met als resultaat dat financiële instituten innovatie omarmen, met het doel om hun merkwaarde te versterken.
2. Lagere technologische kosten
Er verschijnen steeds meer startups die de markt ontwrichten, vooral in het B2C-segment. Ze benutten nieuwe technologische mogelijkheden zo effectief, dat ze de oude, gevestigde producten of diensten overbodig maken. Hoe meer consumenten gewend raken aan technologie, hoe meer vraag er is naar gemakkelijkere toegang tot financiële services. Voorbeelden zijn startups zoals Square en Stripe, die door technologie slim in te zetten bepaalde financiële diensten veel goedkoper kunnen aanbieden.
3. Digitaal en financieel bewustzijn bij consumenten
Generatie Y – jonge mensen die met technologie zijn opgegroeid – vertrouwt banken niet. Volgens de Millennial Disruption Index zou 71 procent van Generatie Y ‘liever naar de tandarts gaan dan luisteren naar wat banken zeggen’. En 53 procent denkt dat zijn bank niets anders levert dan andere banken. Oftewel, banken hebben geen andere keus dan innovatieve technologien te omarmen als ze hun klanten willen behouden of nieuwe willen winnen. Banken lopen het risico overbodig te worden, doordat ze niet onderscheidend zijn.