Data-explosie digitale betalingen risico voor Nederlandse economie
— 20 juni 2018In het ‘World Payments Report 2017’, dat is opgesteld door Capgemini en BNP Paribas, wordt voorspeld dat het aantal wereldwijde digitale betalingen in 2020 met 10,9 procent stijgt, naar 726 miljard transacties. Ook de Nederlandse digitale dienstverleners moeten zich gaan voorbereiden op de data-explosie die zal ontstaan door de toenemende vraag naar digitale betaalmogelijkheden. Doen ze dit niet, dan kunnen deze organisaties de toekomstige betaalpieken niet opvangen en loopt de Nederlandse economie schade op. Dit scenario schetst Eleni Coldrey, Business Development Director EMEA bij Equinix, het wereldwijde interconnectie- en datacenterbedrijf.
Op dit moment staat Canada nummer één op de lijst van cashloze economieën, gevolgd door Zweden en het Verenigd Koninkrijk, zo blijkt uit onderzoek van Forex Bonuses. Digitale betalingen vereisen een samenwerking tussen beheerders van (mobiele) netwerken, financiële instituties, kaartnetwerken, retailers en anti-fraudediensten. “Dit is een zeer complex proces en nu al deze componenten samenkomen, moeten digitale dienstverleners hun traditionele IT-systemen herinrichten om zo een oplossing te vinden voor het toenemende dataverkeer en de stijgende behoefte aan samenwerking”, aldus Coldrey. De voorspelling is dan ook dat in 2020 de directe interconnectie tussen financiële dienstverleners, voor digitale betalingen, groeit met 38 procent onder bedrijven en 34 procent onder dienstverleners.
Piekperiodes digitale betalingen
“Het verbeteren van de IT-infrastructuur voor betalingen betekent een stevige economische impuls”, zegt Coldrey. Een goed voorbeeld is het managen van dataverkeer tijdens piekperiodes. Als digitale betalingen tijdens grote verkoopevenementen – zoals Kerstmis en Sinterklaas – soepel verlopen, leidt dit tot verkooppieken bij digitale retailers. Als deze piekperiodes niet goed worden gemanaged, kan dit bedrijven grote problemen opleveren, zoals trage laadtijden van advertenties, websites en analytische tools waarmee consumentenverzoeken worden verwerkt. “Als hun ervaring wordt belemmerd door langzaam ladende webpagina’s haken klanten af en mist de retailer omzet. Ook kunnen verkopers zo de kans missen om relevante advertenties te plaatsen en wordt een potentieel nieuw publiek niet bereikt”, volgens Coldrey.
De visie van DNB
De oproep van Equinix volgt op de publicatie van het rapport ‘Visie op Betalen 2018-2021’ van De Nederlandsche Bank (DNB). Het stimuleren van innovatie, het bevorderen van een robuuste elektronische betaalinfrastructuur en het werken aan een optimaal functionerende chartale keten zijn de komende jaren de drie speerpunten van DNB. Wanneer de Nederlandse digitale dienstverleners zich hier ook op focussen, kan de overdracht en verwerking van gegevens efficiënt verlopen en beïnvloeden latency-problemen de klantervaring niet.