Data-aggregatie: minder adviseurs, meer klanten [blog]
— 1 september 2015Minstens de helft van een adviestraject gaat veelal op aan het zoeken, verzamelen en invullen van dergelijke gegevens. Gegevens die overal en nergens te vinden zijn. Tijdrovend en eigenlijk te gek voor woorden dat de klant daar honderden euro’s voor betaalt terwijl het ook geautomatiseerd kan.
Wie goed financieel advies wil verstrekken, dient te beschikken over de volledige financiële planning van de klant. Nu moet je voor al die gegevens doorgaans bij tal van partijen informatie opvragen. Hoe is de situatie nu? Zijn er kinderen in het spel? Wat voor hypotheek heeft de klant? Wat is het inkomen van de partner? Gelukkig gaat dit veranderen. Inmiddels zijn er verschillende initiatieven door overheid en bedrijfsleven getroffen om dergelijke gegevens beter te aggregeren. Zo kennen we natuurlijk MijnPensioenoverzicht.nl en werkt Aegon tegenwoordig met robo-advies. Mooie eerste stappen, maar nog lang niet het eindpunt. Goed dat Aegon overzicht en gemak biedt, maar het richt zich alleen nog op Aegon-producten. En de pensioensite van de overheid biedt – de naam zegt het al – louter pensioeninformatie. Bovendien vind je als consument hier alleen de informatie van slapende pensioenen en zijn de gegevens al snel verouderd.
Er zijn al diverse voorbeelden van platforms waarop alle relevante financiële data is geaggregeerd. Het Amerikaanse Yodlee timmert bijvoorbeeld al flink aan de weg. De informatie die gebruikers via dit platform kunnen bundelen, is uitgebreid. Daarvoor maakt het platform onder meer gebruik van onderliggende platforms die zich op een niche hebben gericht. Wil je over vijf jaar een auto kopen? Dan gebuikt Yodlee onder meer de informatie van Mint, een financieel dashboard gericht op transacties. Mint fungeert dan als huishoudboekje. Zo wordt inzichtelijk wat het uitgavepatroon is en hoeveel er aan het einde van de maand nog op de rekening staat. Deze en andere gegevens brengt Yodlee bij elkaar en zo ontstaat een behoorlijk compleet financieel plaatje. Op basis daarvan krijgt de gebruiker advies wat hij moet doen of laten om over vijf jaar die felbegeerde auto te kunnen kopen.
Een bedrijf buiten de financiële sector waar we voorbeeld aan kunnen nemen, is Google. Een kei in het aggregeren van data. Een afspraakverzoek komt binnen via de Gmail, met één druk op de knop staat het in mijn Google-agenda, een half uur voor de afspraak krijg ik een herinnering op mijn telefoon, ik klik erop en via Google Maps word ik naar de afspraak genavigeerd. Dát is servicen. Natuurlijk valt er nog het nodige op de werkwijze van Google aan te merken, maar dat doet geen afbreuk aan de voorsprong die het concern heeft op het gebied van aggregatie en innovatie.
In de Nederlandse financiële sector gaat een dergelijke aggregatie ook plaatsvinden. De vraag is alleen wanneer. Ik pleit dan wel voor een overkoepelend dashboard dat in handen is van een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld de overheid, met data die door verschillende partijen uit verschillende sectoren wordt verstrekt. Zet SIVI, Qiy en de Nederlandse Vereniging van Banken aan een tafel en je komt al een heel eind. Want wat is er nodig voor een dergelijke dashboard? Allereerst de wil vanuit de instanties. Op technisch front API’s en een authenticatiemodel, want vooralsnog mag DigiD hiervoor niet worden ingezet. En dan moet het natuurlijk nog veilig en compliant zijn.
Ik geloof sterk in de kracht van persoonlijke benadering. Daar ligt dan ook de meerwaarde van de adviseur. Maar ik geloof ook dat we processen kunnen vereenvoudigen en versnellen. Door robotisering. Door systemen aan elkaar te knopen. En door een masterdashboard neer te zetten waarin alles samen komt. Wat dit betekent voor de adviseurs? Het zal ertoe leiden dat het aantal adviseurs afneemt. Zij die de mogelijkheden volop benutten, zijn de lachende derde. Doordat de data al is ingevoerd, neemt de waarde van het advies toe. De gesprekken duren korter, facturen worden lager maar daar staat een toename in klanten tegenover, juist vanwege die lagere factuur. Kortom: de klant betaalt niet meer voor de handmatige invoer van zijn data. In plaats daarvan krijgt hij een waardevol advies voor een eerlijke prijs. Dat lijkt me een goede ontwikkeling.
Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo.