Verzekeraars breiden dienstverlening uit: hulp bij cybercriminaliteit
— 11 januari 2016Verzekeraars denken een gat in de markt gevonden te hebben: een internetfraude-vangnet. Potentiële slachtoffers van internetfraude kunnen steeds vaker aankloppen bij de verzekeraars en beslaan daarmee een nieuwe, nog relatief onbekende markt.
Eind 2015 is de eerste polis tegen cybercriminaliteit op de Nederlandse markt gekomen door verzekeraar VKG. De polis dekt bijvoorbeeld de kosten bij het stelen van gegevens of helpt de consument bij een geschil met webshops. Ruud van Kampen, algemeen directeur van VKG, stelt dat zeker 2.000.000 burgers ooit slachtoffer zijn geweest van cybercriminaliteit.
Grijs gebied
Het zit eraan te komen dat steeds meer verzekeraars dit soort polissen gaan aanbieden. De woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, Rudi Buis, legt in een interview uit dat er een gat bestaat in de aansprakelijkheid bij cybercriminaliteit, waar verzekeraars goed op kunnen inspelen. In sommige gevallen kan het bedrijfsleven en de consument niet meer aansprakelijk worden gesteld.
Nieuwe polissen
Of het nu gaat om het doen van boodschappen of het afsluiten van een verzekering: de consument regelt heel veel online. “En dat gaat alleen maar toenemen,” voorspelt Buis. Hij legt uit dat dit soort verzekeringen in het VK en de VS sterk in opkomst is – en dat het verstrekken van polissen ook in Nederland een grote markt gaat beslaan.
Eigen verantwoordelijkheid
De verzekeringen die hun dienstverlening uitbreiden, zullen wel te maken krijgen met een groot grijs gebied wat betreft cybercriminaliteit. De woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars zegt dat consumenten voor een groot deel zelf verantwoordelijk zijn voor hun online winkelgedrag: “Ook op internet is het opletten geblazen waar wordt geshopt en wat er in het mandje wordt gestopt.” Maar: een verzekering zal nooit roekeloosheid of nalatigheid vergoeden, verduidelijkt hij.