Crowdfunding Week groot succes
— 14 oktober 2014‘Al bijna 100 miljoen euro in Nederland opgehaald middels crowdfunding’, zong het de laatste week van september rond in talloze media. Tijdens Crowdfunding Week (23 – 26 september) werden honderdduizenden Nederlanders online en offline voorgelicht over de mogelijkheden van crowdfunding. Het aantal bezoekers op de zeven events in het land en de aandacht van pers voor de voorlichtingscampagne overtrof alle verwachtingen. Daarmee is de nationale voorlichtingscampagne die de branchevereniging Nederland Crowdfunding, ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken, lanceerde een groot succes.
De Crowdfunding Week werd ingeluid met het Thoughtleader Event in de Westergasfabriek in Amsterdam. De opening van het event en daarmee de Crowdfunding Week, werd verricht door Berthold Leeftink, directeur-generaal Bedrijfsleven en Innovatie. Over het waarom van de campagne was hij glashelder: “Crowdfunding is een markt met enorme potentie, maar aan de cijfers zien we dat de omvang nog beperkt is. Die moet de komende jaren dus flink groeien.” Ondernemer Pascal Ontijd, die recent meer dan een half miljoen euro crowdfunde voor zijn bedrijf Snappcar en crowdfunding investeerder Jan-Dik Boot inspireerden de aanwezigen door hun ervaring met crowdfunding te delen. Claudia Zuiderwijk (bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel), Ben van de Vrie (head of marketing for Business Client bij ING Netherlands) en Ferdinand Vreeman (partner bij KMPG) deelden hun perspectief op crowdfunding. Het event sloot af met rondetafelgesprekken waar de 150 aanwezige thoughtleaders de kansen en uitdagingen van crowdfunding met elkaar bespraken. Op www.startcrowdfunding ziet u meer van het Thoughtleader Event in een video impressie.
Startcrowdfunding.nl
Tijdens het Crowdfunding Thoughtleader Event werd de website startcrowdfunding.nl gelanceerd: hét voorlichtingsplatform over crowdfunding. Deze website voorziet in antwoorden op veelgestelde vragen en maakt mensen wegwijs in de wereld van crowdfunding. Daarnaast deelt startcrowdfunding.nl via (video-)interviews ervaringen van ondernemers, investeerders en adviseurs met crowdfunding. De website voorziet daarbij nadrukkelijk ook in voorlichting op het gebied van verstandig crowdfunden en omgaan met risico’s. Inmiddels bekeken al meer dan een half miljoen Nederlanders de online uitingen van startcrowdfunding.
Startcrowdfunding events in Groningen, Utrecht en Rotterdam
Verderop in de Crowdfunding Week organiseerde Nederland Crowdfunding i.s.m. de Kamer van Koophandel 6 druk bezette crowdfunding events in Groningen, Utrecht en Rotterdam. Daar werden honderden ondernemers en investeerders meegenomen in de mogelijkheden van crowdfunding. Toonaangevende platforms en experts presenteerden de ins en outs van crowdfunding. Daarnaast gingen de aanwezigen in gesprek met ondernemers die crowdfunding succesvol hebben ingezet, bijvoorbeeld met Eric Recter van KidsWatcher en Fabian Otten van Broodje Bewust. In iedere stad pitchten ook twee ondernemers een op dat moment lopend crowdfundingproject. Mede hierdoor rondden BodySwitch en Ace1 nog geen week later hun crowdfundingprojecten succesvol af.
Vervolg
Komend jaar brengt Nederland Crowdfunding de mogelijkheden van crowdfunding volop onder de aandacht van ondernemers, investeerders en adviseurs. Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling van crowdfunding? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief op www.startcrowdfunding.nl.