COVID-19 daagt financiële dienstverlening uit tot meer samenwerking
— 17 september 2020De huidige corona-pandemie heeft grote invloed op de manier waarop financiële dienstverleners en hun medewerkers (samen)werken. Traditioneel is de financiële dienstverlening al een sector die langzaam is in het omarmen van nieuwe manieren van werken. Door COVID-19 werd de sector gedwongen over te stappen naar thuiswerken. Nu maatregelen worden versoepeld en de economie weer opkrabbelt, is het aan de sector om geleerde lessen toe te passen bij het herinrichten van hun manier van werken. Ronald Ravel, Country Manager Benelux bij dynabook, legt uit hoe.
Voor de uitbraak kende Europa een verloren decennium als het gaat om productiviteit, wat de noodzaak voor transformatie binnen de financiële dienstverlening onderstreept. Dit wordt niet met een enkele oplossing verbeterd; samenwerking op de werkplek is fundamenteel voor zowel het verbeteren van de productiviteit als het sneller oplossen van problemen en het terugdringen van risico’s. Daarom is het verrassend dat samenwerking een van de meest ondergewaardeerde methoden op de werkplek is.
De juiste tools
De laatste maanden is samenwerking echter van fundamenteel belang geworden voor bedrijven om voort te kunnen blijven bestaan. Delen van de sector, met name fintech, zijn al ingespeeld op werken op locatie, maar ook meer traditionele financiële dienstverleners, zoals verzekeraars, zijn begonnen aan een intensieve herstructurering.
De nieuwe realiteit houdt in dat voor samenwerken het niet meer noodzakelijk is dat alle teamleden op dezelfde plek aanwezig zijn. Videoconferenties zijn de belangrijkste technologie van de lockdown geworden. Volgens recent onderzoek werd in maart 62 miljoen keer een conference-toepassing gedownload. Fintechs zijn bekend met het gebruik van samenwerkingstools zoals video conferencing en hebben deze oplossingen al in hun dagelijkse workflows en bedrijfsprocessen geïmplementeerd. Maar ook de traditionelere organisaties, met weinig ervaring op het gebied van werken op locatie, gebruiken nu tools als Google Meet, Microsoft Teams en Zoom om medewerkers en klanten met elkaar te verbinden.
Door het toegenomen gebruik van video conferencing en andere cloudgebaseerde samenwerkingstools groeit de vraag naar laptops en notebooks, zodat werknemers de juiste middelen hebben om succesvol thuis te werken. In het eerste kwartaal van dit jaar signaleerde IDC een stijging van bijna een derde in de vraag naar notebooks en laptops in Europa.
Organisaties die in nieuwe laptops investeren, moeten rekening houden met een aantal factoren om zeker te zijn dat ze medewerkers de juiste tools voor succesvolle samenwerking geven. Bijvoorbeeld intern geheugen, processorsnelheid en -vermogen, RAM-geheugen en besturingssysteemupdates. Deze hebben allemaal invloed op het vermogen om optimaal samen te kunnen werken met collega’s en klanten.
Een andere belangrijke overweging is connectiviteit. Zonder connectiviteit krijgen organisaties te maken met zeer kostbare downtime, die niet alleen van invloed is op de omzet maar ook op de reputatie. Om dit te voorkomen, hebben werknemers een device nodig met de nieuwste WiFi-netwerkondersteuning, Bluetooth en connectiviteitsmogelijkheden voor randapparatuur zoals USB en HDMI. Daarnaast zijn een betrouwbare camera, goede audio en stille ventilatoren belangrijker dan ooit, nu video calls een belangrijk onderdeel van het werk vormen.
Voldoen aan de uitdagingen van samenwerking
Omdat de financiële dienstverlening moet voldoen aan stevige regelgeving, is er meer nodig dan connectiviteit om samenwerking binnen teams functioneel te maken. Er ontstaan verschillende security-uitdagingen bij een werknemersbestand dat grotendeels thuis werkt. De data van financiële dienstverleners zijn al langer een populair doelwit van cybercriminelen. Volgens recent onderzoek richten cybercriminelen tijdens de pandemie hun pijlen vaker op deze sector, met aanvalsmethodes zoals phishing, nepapplicaties, trojans en ransomware.
Om medewerkers zorgeloos te laten werken, moeten organisaties ervoor zorgen dat devices zijn uitgerust met de juiste tools en beveiligingsfeatures. Devices met gezichts- of vingerafdrukherkenning en hardwaregebaseerde credential-opslagmogelijkheden bieden een eerste verdedigingslinie tegen cybercriminelen, waardoor het risico op ongewenste toegang wordt verminderd.
Steeds meer devices krijgen vanaf locatie toegang tot gevoelige zakelijke of financiële data, waardoor er nieuwe manieren zijn voor cybercriminelen om op het bedrijfsnetwerk in te breken. Oplossingen zoals ‘zero client’ bieden hier bescherming tegen. doordat er geen gevoelige informatie op een device wordt opgeslagen. Door data op te slaan in een centraal, cloudgebaseerd systeem, blijft informatie beveiligd. Ook als een device wordt gestolen.
Volgens een recente Gartner poll, blijft 48% van de medewerkers na COVID-19 waarschijnlijk (gedeeltelijk) thuiswerken. Eerder was dit nog 30%. Deze verandering in locatie is een test, maar ook een succes geweest waarbij verschillende financiële organisaties allerlei uitdagingen het hoofd hebben geboden om samenwerking te faciliteren. Hoewel de nieuwe norm nog niet zeker is, zijn veel organisaties hun langetermijnstrategieën aan het heroverwegen om ervoor te zorgen dat samenwerking de kern blijft.