Contactloos betalen met smartphone slaat niet aan
— 14 augustus 2017Vanaf vandaag kunnen de klanten van SNS, ASN en Regio bank, in navolging van de grootbanken, contactloos betalen met hun smartphone. Toch wil het gebruik ervan nog niet aanslaan, rapporteert Betaalvereniging Nederland. Zo zijn er maar ongeveer 200.000 Nederlanders die met hun smartphone betalen.
Contactloos betalen via de smartphone gebeurt via een aparte app. Via deze app kunnen gebruikers tot 25 euro zonder pincode betalen. Om de drie transacties wordt, ter beveiliging, om de pincode gevraagd. Net zoals bij contactloos betalen met de pinpas, moet bij bedragen boven de 25 euro verplicht een pincode worden ingevoerd.
Weinig animo
Klinkt makkelijk, toch valt het aantal betalingen flink tegen. Gemiddeld betaalt een gebruiker namelijk eens in de twee weken met zijn telefoon. Ter vergelijking; in Nederland wordt per twee weken ongeveer 50 miljoen keer contactloos betaald met de pinpas.
Contactloos betalen
Contactloos betalen met een pinpas lijkt een van de belangrijkste redenen te zijn waarom de Nederlander niet warmloopt voor betalen via de smartphone. De belangrijkste eigenschap van betalen via de smartphone, namelijk snelheid, is ook haalbaar met de ouderwetse bankpas. Tevens moet er voor het betalen via de smartphone maandelijks vijftig cent worden betaald, terwijl deze technologie bij de pinpas gratis is.
Digitale portemonnee
Een andere reden voor de lauwe ontvangst voor het contactloos betalen via smartphone, is het ontbreken van andere digitale alternatieven voor ouderwetse pasjes in de app. Het is vooralsnog onmogelijk om ov-chipkaarten, klanten- en toegangskaarten toe te voegen. Hierdoor moet je, wanneer je de deur uitgaat, toch altijd je fysieke portemonnee meenemen.
Techbedrijven
Niet alleen de Nederlandse consument staat niet in de rij voor het betalen via smartphone, ook de grote tech-bedrijven lijken niet bijzonder enthousiast. Omdat Nederlandse pinpassen een ander formaat pasnummer hebben dan de gebruikelijke zestien cijfers in andere landen van de wereld, moeten zij speciaal voor Nederland de bestaande techniek aanpassen. Een flinke investering in een markt waarin, door de al vele contactloze betalingen, weinig te halen valt.
Overbodig
Vooralsnog heeft het betalen via de smartphone in Nederland nog geen potten kunnen breken. Niet alleen bieden de banken precies dezelfde technologie al via de bankpas, het is ook nog eens gratis. “We horen regelmatig dat klanten het heel leuk vinden als ze verbaasde gezichten krijgen bij de kassa”, aldus Eva Hersbach van ING in een interview van NU.nl. De enige reden om op dit moment met je smartphone te betalen, lijkt dan ook de oprechte verbazing van de medeconsument die niet wist dat dit mogelijk was.