‘Consumenten profiteren als fintech-startups concurreren met grootbanken’
— 19 april 2016Robin Manicom, Director Financial Enterprise EMEA bij Equinix, was een van de sprekers tijdens de European Fintech Awards. Hij is verheugd dat de daar pitchende fintech-startups de concurrentie aangaan met grootbanken. “Competitie is het beste middel om innovatie te versnellen.”
Manicom nam deel aan de paneldiscussie over ‘mindblowing challengers’ – innovatieve banken die in opkomst zijn en die staan te trappelen om miljoenen gefrustreerde bankklanten te helpen. Een van de thema’s die besproken werd tijdens deze discussie, was het belang van een goede user experience.
Waarom is een goede user experience zo belangrijk voor het succes van bankdiensten?
“Aangezien klanten vooral mobiel contact leggen met bedrijven, is de ervaring in die mobiele interactie bepalend voor hun houding over dat merk. Als er weinig interactie is en ze niet de juiste informatie krijgen, dan gaan ze een andere leverancier zoeken voor de betreffende dienst. Als datacenterbedrijf, helpen wij bedrijven om hun workloads naar de randen van het internet te brengen, waar consumenten ze gebruiken. In andere woorden: we helpen bedrijven om hun systeem van opslag om te vormen naar een systeem van interactie. Hierdoor zijn fintechs in staat om wereldwijde platforms te bouwen, waar ze hun processen de rand van het internet kunnen brengen, met weinig kosten en een hoge efficiëntie. Dat houdt in dat ze dat eenmalig bouwen en dit proces vervolgens herhalen waar ze geografisch gezien veel gebruikers hebben. Daardoor maakt het niet uit waar klanten hun service gebruiken, want de ervaring zal over de hele wereld hetzelfde zijn.”
Hoe profiteren financiële dienstverleners ervan om workloads naar de randen van het internet te brengen?
“Hierdoor zijn ze in staat om in real-time te reageren op de gebruiker, met diepe en betekenisvolle content. Daarnaast verzamelt de bank data en krijgt via deze data een beter begrip van zijn klant, waardoor deze in staat is om zijn communicatie en business te verbeteren en functionaliteiten kan upgraden die bij de klant in trek zijn. Een voorbeeld: ik zag vandaag een pitch met drie investerings-fintechs en downloadde hun apps om meer over ze te weten te komen. Een van hun apps was vreselijk langzaam, dus ik verwijderde deze meteen. Jammer, want er zat een interessante businesscase achter. Maar ik zal waarschijnlijk niet nog een keer naar ze zoeken. Zo kent de app van mijn bank ook beperkingen, aangezien ik geen transacties kan zien die ouder zijn tien dagen. Dat maakt me geen ambassadeur of fan van hun dienst en dat is waarom ik tegenwoordig als consument ook naar challenger banks uitkijk.”
Dit is het tweede jaar dat je op de Europese Fintech Awards bent. Denk je dat Europese fintechs veranderen?
“Vorig jaar spraken veel fintech bedrijven over het bouwen van oplossingen. Dit jaar hebben ze die oplossingen gerealiseerd, zijn ze winstgevend en staan er tienduizenden klanten in de rij om van hun diensten gebruik te maken. Ik voorspel dat deze fintechs in het komende jaar wereldwijd zullen uitbreiden en sommigen zelfs meer dan een miljoen klanten gaan bereiken. Ik denk niet dat deze fintech-bedrijven nog overgenomen gaan worden door banken; ze gaan nu de concurrentie met ze aan!”
Tijdens de paneldiscussie zei je nog dat samenwerking tussen grootbanken en fintechs het beste ingrediënt is voor een versnellende innovatie. Is dat dan niet het geval?
“Het klopt dat dat een goed ingrediënt is. Competitie werkt echter nog beter. Wanneer twee potentiële concurrenten samenkomen, versnelt de innovatie. Maar denk aan het netwerk-effect: als er veel verschillende netwerkaanbieders in een markt opereren, volgen innovaties elkaar snel op omdat dit noodzakelijk is om te overleven als bedrijf. Dit soort markten zijn aantrekkelijk voor de consument, aangezien deze baat heeft bij die concurrentie. Denk aan gratis informatie, gratis media, gratis nieuws en in de toekomst: gratis bankieren. Je kan het de internetification of banking noemen.”