Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Mobiel betalen nu ook mogelijk met Rabobank en KPN

Rabobank-klanten met een mobiel abonnement van KPN kunnen voortaan ook betalen met hun smartphone. Met de ‘Rabo Wallet’ kunnen klanten snel betalen. De dienst beheert daarnaast klantkaarten, aanbiedingen en parkeerkosten. Interessante ontwikkelingen, maar wat zijn de gevolgen voor de consument?

De bredere beschikbaarheid van de Rabo Wallet is voor de Rabobank een volgende stap in de ontwikkeling van mobiel betalen. “Betalen met je smartphone is het betalen van de toekomst”, zegt Elze Vonk, hoofd Financieren, Betalen en Verzekeren bij de bank. “Consumenten willen steeds meer met hun smartphone doen; het liefst laten ze hun portemonnee thuis. Met de Rabo Wallet op je telefoon kan dat. Het is snel en gemakkelijk en net zo veilig als betalen met een plastic bankpas.”

De Rabobank biedt de Rabo Wallet als eerste Nederlandse bank ook aan voor jongeren vanaf 16 jaar. “Dat is een belangrijke toevoeging, omdat die doelgroep onderweg en op school volop te maken krijgt met contactloos betalen”, aldus Vonk.

De Wallet is meer dan alleen een digitale bankpas. Klanten kunnen er klantkaarten, ledenpassen en kortingsbonnen in opslaan en indien gewenst aanbiedingen ontvangen. Ook kunnen ze hun saldo checken en parkeerkosten betalen. De betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven, net als bij het gebruik van de bankpas. Hierdoor houden klanten grip op hun saldo en dat willen Nederlandse consumenten graag.

Digitaal tijdperk
Ruim 80 procent van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online. Daarnaast is al ruim een derde van de betaalterminals in Nederland voorzien van NFC-technologie en dit aantal is snel groeiende.

Jasper Snijder, directeur New Business bij KPN: “Dat de smartphone in ons dagelijks leven steeds belangrijker wordt, ook voor praktische toepassingen zoals betalen en toegang verlenen, is een gegeven. Voor wie wil, zou de smartphone op termijn de inhoud van de portemonnee en de sleutelbos zelfs kunnen vervangen. Gemak en veiligheid staan daarbij voorop.”

Effecten op de consument
Hoewel snel en eenvoudig betalen als een prettige ontwikkeling klinkt, hebben nieuwe technologieën voor betalen ook nadelige effecten. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: “Deze nieuwe vormen van betalen hebben verschillende gevolgen. Ze kunnen bijvoorbeeld fraude stimuleren. De afstand tot geld neemt toe, waardoor consumenten zichzelf minder frauduleus voelen wanneer zij niet afrekenen. Aan de andere kant zorgen de nieuwe betalingsvormen ervoor dat consumenten makkelijker geld uitgeven, omdat de uitgaven minder ‘pijn’ doen dan betalingen in cash. Dit effect ontstaat al met giraal betalen en is bij betalingen met de telefoon alleen maar sterker.”

Naast minder grip op de portemonnee ziet Wessels andere psychologische effecten: “Men blijkt minder gelukkig te worden van grote aankopen die we giraal betalen. Contante betalingen doen psychologisch meer pijn, ons brein dwingt ons onbewust die aankopen meer te waarderen om dat goed te maken. Deze effecten hebben ook te maken met gewenning. Over tien jaar zal de consument het betalen met de telefoon al sterker associëren met ‘geld’ dan nu het geval is.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles