Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Consumenten bespaarden sinds coronacrisis al ruim €1,5 miljoen via bespaarapp Dyme

Dyme, een Nederlandse app die gebruikers inzicht geeft in maandelijkse uitgaven en een simpele opzeg- en onderhandelservice voor abonnementen biedt, ziet sinds de coronacrisis een duidelijke omslag in het gedrag van consumenten. De app zag het aantal gebruikers in april verdubbelen en merkt op dat consumenten veel vaker abonnementen opzeggen of onderhandelen. Sinds de corona-uitbraak in Nederland bespaarden consumenten gezamenlijk al zo’n €1,5 miljoen binnen de app.

“Zelfs vóór de coronacrisis was een gemiddeld Nederlands huishouden elk jaar al €600 kwijt aan abonnementen die niet meer gebruikt werden”, zegt Joran Iedema, één van de oprichters van Dyme. “Binnen een paar klikken heb je een nieuw abonnement, voor bijvoorbeeld muziek, films of zelfs een fiets. Het opzeggen hiervan is meestal een stuk lastiger: Bedrijven maken dit bewust ingewikkeld en mede daardoor stellen mensen hun opzegging vaak uit. Zeker in financieel onzekere tijden is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden.” Om hierbij te helpen, spoort Dyme slapende abonnementen op en biedt de app een automatische opzegservice.

Bank-apps schieten tekort

Volgens Iedema blijft het gebrek aan overzicht niet beperkt tot abonnementen, maar verliezen steeds meer Nederlanders in bredere zin de grip op hun financiën. “Door digitalisering zijn transacties minder voelbaar geworden. Zo geven consumenten vaak meer geld uit als ze met pin betalen dan wanneer ze dat met cash doen.” Tegelijkertijd is innovatie op het gebied van financiële administratie volgens Iedema de laatste jaren juist enorm achtergebleven: “Apps van banken schieten hierin al jaren tekort en bieden niet het overzicht dat mensen écht nodig hebben. Met Dyme willen we dat uitgaven bijhouden minstens even makkelijk wordt als uitgaven doen.”

Groeiende geldzorgen

De gevolgen van een slechte financiële huishouding kunnen groot zijn, onderschrijft ook het Nibud in recent onderzoek. Gemiste rekeningen, betalingsachterstanden, schulden: Vooral onder jongeren groeiende problemen. Maar volgens Iedema is Dyme niet alleen bedoeld voor mensen met geldproblemen: “Dyme kan nuttig zijn voor iedereen die zich wel eens zorgen maakt over geld – en dat doet bijna iedereen wel eens. Uit onderzoek blijkt dat geldzorgen wereldwijd de grootste bron van stress zijn. Als mensen door het overzicht en de inzichten die we met Dyme bieden weer wat financiële rust kunnen vinden, is ons doel bereikt.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles