Column: Mag ik ook faxen?
— 30 juni 2014Ik ben net overgestapt naar een andere bank. En inderdaad, het is gemakkelijker dan ik had gedacht. Maar wat is dat toch met die brieven, kan dat niet digitaal?
Overstappen, het is doodnormaal geworden in de energie- en de zorgverzekeringssector, maar in de bankensector wil het nog niet echt vlotten. In een onderzoek van Roland Berger van vorig jaar gaf 98% van de ondervraagden aan niet naar een andere bank te willen overstappen. Ondanks dat ze helemaal niet tevreden zijn over hun bank. De belangrijkste reden om niet over te stappen is de rompslomp die dit met zich mee zou brengen.
Nou, met die rompslomp valt het hartstikke mee, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Banken hebben namelijk de Overstapservice in het leven geroepen. Je moet alleen bereid zijn om heel wat formulieren in te vullen. Dat kan op de computer, maar uiteindelijk moet je die formulieren heel ouderwets printen, in een enveloppe doen en opsturen. Je zou er bijna weer van gaan faxen. Kan dat niet anders? Natuurlijk kan dat anders, als de banken zouden willen, kan alles digitaal. Ze moeten daarvoor alleen hun hopeloos verouderde computersystemen het raam uit gooien. Veel banken slepen een IT-legacy van tientallen jaren oud met zich mee. Medewerkers van de bank kloppen daar de gegevens die jij ze per brief aanlevert met de hand in. Heel ouderwets, maar je zou het ook positief kunnen bekijken: het houdt een hoop mensen aan het werk.
Banken hebben wel nieuwe systemen die van alles mogelijk maken, maar het moet wel op het oude moedersysteem worden aangesloten. Het is alsof je een Tesla koopt, maar hem laat voorttrekken door paarden. ‘De klant centraal’ is op deze manier nog erg ver weg. In de overstapprocedure staat voorlopig nog de bank centraal. Ik moet me namelijk aanpassen aan die systemen van de bank. Als het aan mij lag, logde ik in met mijn DigiD en regelde ik de overstap in 5 minuten, geheel digitaal. En nog iets, waarom mag ik mijn rekeningnummer niet meenemen? Over dat rekeningnummer gesproken: wie heeft in hemelsnaam dat onhandig lange IBAN-nummer in het leven geroepen?