Chipknip laat leegte achter
— 2 september 2014Over vier maanden verdwijnt de chipknip uit het Nederlandse betaalklimaat. Betaalvereniging Nederland, eigenaar van het merk chipknip, noemt contactloos betalen momenteel de beste vervanger.
Of deze nieuwe dienst het verdwijnen van de chipknip daadwerkelijk gaat vervangen is nog maar de vraag. Niet alle banken bieden deze nieuwe vorm van betalen al aan en ook varieert het aanbod. Zo biedt de ene bank deze dienst aan met een telefoon en de ander met een pasje. Ook zijn nog niet alle pasjes klaar voor contactloos betalen. Van de circa 24 miljoen pasjes die in omloop zijn, zijn er nu 6,5 miljoen pasjes geschikt.
Chipknip
In 1995 werd de chipknip ingevoerd als snel betaalmiddel. Door de chipknip werd het mogelijk om betalingen sneller af te handelen, een pincode is immers niet nodig. Na een langzame start werd de chipknip steeds meer gebruikt voor betalingsverkeer. In 2011 bereikte het gebruik van de chipknip een piek qua transacties, om vervolgens gestaag terug te lopen.
In het eerste halfjaar van 2014 werd alsnog bijna 50 miljoen keer betaald met de chipknip, in totaal ging het om een bedrag van 100 miljoen euro. Met name in de catering en in parkeergarages is de chipknip een geliefd betaalmiddel.
Nog geen bewustzijn
Consumenten lijken zich er nog niet zo bewust van te zijn dat de chipknip gaat verdwijnen. Naar schatting staat er nog zo’n 80 miljoen euro op 12 miljoen passen. Per 1 januari 2015 verdwijnt dit, gezamenlijk met de oplaadpunten voor de chipknip. Volgens de Betaalvereniging Nederland stijgt het aantal terug stortingen niet. Consumenten moeten de overgang dan ook zien als de overgang van gulden naar euro; op een gegeven moment is het geen betaalmiddel meer. De komende tijd zetten banken campagnes in om de consument te wijzen op het verdwijnen van de chipknip.