Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Cellentheorie als ruggengraat bij internationalisering HK&P

Consultancybureau HK&P International maakte onlangs bekend uit te gaan breiden met kantoren in Ierland en Luxemburg. Met de slogan ‘Quality People, Quality Delivery’ hoopt het bedrijf ook over de grens van toegevoegde waarde te zijn. Remco Koteris, CEO van HK&P, over de stappen die zijn bedrijf heeft gezet en de achterliggende bedrijfsfilosofie, geïnspireerd door managementgoeroe Eckart Wintzen.

Met de holding HK&P International als hoofdkwartier, met daaronder HK&P Nederland (het voormalig DHC International), HK&P Ierland en straks HK&P Luxemburg is de structuur van het consultancybureau duidelijk. Dat de aanstaande brexit een rol heeft gespeeld bij de keuze voor Ierland moge duidelijk zijn, maar ook de wens vanuit de medewerkers om zich te blijven ontwikkelen heeft hier een bijdrage aan geleverd. “Een van onze Ierse associates wilde meer managementtaken gaan uitvoeren en uiteindelijk leidde dit tot het voorstel om een Ierse vestiging van HK&P op poten te gaan zetten.”

De UCITS-fondsenstructuur van Ierland en Luxemburg (Undertakings for Collective Investment in Transferable Securities) is aantrekkelijk voor potentiële klanten van HK&P International. “Als je een fonds opzet in Ierland of Luxemburg, kun je participaties in dit fonds binnen andere landen van de Europese Unie en zelfs in Azië verkopen. Dit in tegenstelling tot fondsen die opgezet worden in andere Europese landen, waarbij het niet toegestaan is om deze over de grenzen heen te verkopen.”

Cellentheorie

Ieder HK&P-kantoor functioneert op zichzelf, elk geleid door een countrymanager en directeur, die samen met associates lokaal hun projecten draaien. Het benaderen van iedere vestiging als een aparte onderneming, met lokale verantwoordelijken, lijkt rechtstreeks afkomstig uit het boek van Eckart Wintzen, waarin zijn welbekende Cellentheorie – het concept waarmee hij zijn bedrijf BSO gigantisch liet groeien – staat omschreven. “Ook wij geloven in het opzetten van zelfstandige locaties. Doordat wij zelf in het midden zitten, is het opzetten van deze losse kantoren een stuk eenvoudiger. Het kost wel tijd en energie, maar het is tegelijkertijd vrij simpel zo.” De grote lijnen voor de vestigingen liggen vast en zijn door Koteris opgeschreven; verder is het aan hen die de lokale markt het best kennen om de sales op poten te zetten.

De focus bij HK&P ligt op kwaliteit, dus hárd groeien is niet het belangrijkste. “Het gaat bij ons niet om de kwantiteit. Daarnaast: als je in de aankomende jaren tien kantoren opent met ieder vijf associates, dan ben je alsnog met vijftig mensen gegroeid.” En niet zonder resultaat: de markt reageert goed op het feit dat HK&P meerdere landen aantikt. “Van een klein bedrijfje zijn we nu plots een stuk groter, niet eens qua mensen maar wel qua ambities en aantal kantoren. We komen veel eenvoudiger met mensen in gesprek”, aldus Koteris.

Happiness

Binnen een branche waar de focus primair op geld verdienen ligt, richt HK&P zich juist op happiness, op de employer experience, om mensen aan te trekken en te behouden. “We hebben een aantal kpi’s ontwikkeld, waarbij ‘werkgeluk’ een belangrijke kpi is. Het past niet alleen binnen het concept van Wintzen, maar we zijn er ook van overtuigd dat mensen juist daarom voor je willen blijven werken. Zeker in schaarse arbeidsmarkten zoals Ierland en Luxemburg ben je goede medewerkers zo weer kwijt, dus we willen ze graag wat extra’s bieden.” Opdat huidige associates zelf ook hun netwerk gaan benaderen om zich bij HK&P aan te sluiten. “Verspreiding als een olievlek dus, zoals dat destijds bij BSO ook gebeurde.” Met hun werk in de investment (fund) management industrie als gemene deler.

Kantoorloos

Waar BSO werknemers in dienst nam, werkt HK&P bewust met contractors: zzp’ers, vaak met jarenlange ervaring in het bedrijfsleven. “Ervaren mensen die alle stress en de heersende verhouding tussen werk en privé binnen de branche beu zijn en daarom graag voor zichzelf beginnen.” Eveneens zonder kantoren: het geld dat andere bedrijven in onroerend goed steken, besteedt HK&P liever aan hun medewerkers, uitstekende IT en het klein houden van de marges. Koteris: “Als consultant ben je geacht bij de klant te zitten. En als dat eens niet zo is, ga lekker in een koffietentje met wifi zitten en log daar in op ons netwerk. Daar hebben we geen kantoren voor nodig.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles