Britse grootbanken houden klanten tevreden
— 13 augustus 2014Grootbanken in het Verenigd Koninkrijk scoren hoog op klanttevredenheid. Dit blijkt uit een onderzoek van Grant Thornton over de ontwikkeling van klanttevredenheid en loyaliteit in de financiële sector.
In hetzelfde onderzoek concludeert het adviesbureau dat bij de kleinere financiële spelers op de Britse markt de groei juist stagneert. De belangrijkste reden voor de opmars van het klantvertrouwen van grootbanken is de financiële crisis. Het lijkt erop dat de slag die banken hebben gemaakt om het hierdoor beschaamde klantvertrouwen te herstellen, ook echt heeft gewerkt.
Kleine banken minder loyaal
Het adviesbureau stelt dat de top 20 grootste banken allemaal hun klantloyaliteit hebben zien stijgen. In de groep challenger banks is dit aantal aanzienlijk minder. Slechts vier op de tien hebben hier een verbeterde loyaliteit ten opzichte van twee jaar eerder weten te realiseren.
Innovatie
De conclusie van het onderzoek is dan ook dat nieuwkomers extra hard hun best moeten doen om een plek op de markt te verwerven. Hoewel de organisaties een voorsprong hebben op de grootbanken omdat ze innovatiever zijn en sneller kunnen inspringen op trends in de markt, is het van minstens zo groot belang om de klanttevredenheid op peil te houden.