Interview: Nooit meer bonnetjes bewaren met deze app
— 27 mei 2016Nooit meer je kassabonnen hoeven te bewaren, hoe fijn is dat? Met de app Klippa kun je ze gemakkelijk opslaan in de cloud. De 24-jarige Yeelen Knegtering is het brein achter de applicatie en staat aan het hoofd van het Groningse bedrijf. FinanceInnovation sprak hem over het effect van zijn app op de Nederlandse retailmarkt.
In onze digitale wereld is het meeste papierwerk vervangen door pixels, enen en nullen. Dan is het toch best vreemd dat kassabonnen nog steeds geprint worden. Sterker nog, jaarlijks genereert ons kikkerlandje alleen al 30 miljoen kilo afval aan papier. Afgezien van duurzame bezwaren is het verzamelen en bewaren van bonnetjes ook nog eens heel erg onhandig. Dit was precies de gedachte die Kegtering had toen hij enkele jaren geleden verhuisde en naar de enorme stapel bonnen op zijn bureau keek. “Deze papieren zijn belangrijk en ik moet ze bewaren, maar waar?” Klippa was geboren.
Hoe het werkt…
De simpelste functie van Klippa is het digitaliseren van bonnetjes. Gebruikers kunnen dit zelf doen door ze te scannen en op te slaan. Bonnetjes kunnen ze bewaren en ordenen met behulp van mappen. Maar de app kan ook papieren bonnetjes overbodig maken. Door een persoonlijke streepjescode uit de app te laten scannen bij de kassa kunnen in de toekomst bonnen digitaal vanuit de kassa op de smartphone van de gebruiker belanden. Met deze code wordt alle informatie over aankopen inzichtelijk gemaakt. Tot slot registreert de app statistieken van alle uitgaven per winkel, map en tag.
Alle kassasystemen die op Klippa zijn aangesloten kunnen met de app ‘praten’. In potentie kunnen alle kassasystemen die aangesloten zijn op het zogenaamde ‘Internet of Things’ met Klippa communiceren. Feit is alleen dat niet alle kassa’s op het internet zijn aangesloten. Knegtering: “Ik verwacht dat de transitie naar een volledig online kassanetwerk voor retailers in Nederland nog wel tien jaar duurt. Het kost immers wat tijd voordat alle kleine retailers, zoals slagers, aangesloten zijn op moderne kassasystemen.”
Weg met papier
Welk gat in de markt vult Klippa? “Eigenlijk is Klippa op dit moment het begin van onze droom. Je hebt Klippa in principe niet nodig als je je bonnetjes goed bewaart. Maar wat we uiteindelijk willen is een bonnetjesloze wereld. Dit levert veel voordelen op voor het milieu en onze gebruikers, zowel consumenten als bedrijven. Voor bedrijven is Klippa al helemaal handig, aangezien hun declaratiestromen over het algemeen enorm omslachtig zijn. Bonnetjes gaan via allerlei afdelingen en worden vervolgens geprint om ze weer over te zetten in systemen als bijvoorbeeld Exact. Klippa lost dit op door de hele declaratieverwerking te digitaliseren”, aldus de Klippa-directeur.
Ook voor retailers kan de app erg interessant zijn. Die kunnen daarmee namelijk hun klanten ‘volgen’. De app werkt als een soort digitale bonuskaart, waarop wordt bijgehouden wat de klanten kopen, wanneer ze dat doen en hoeveel geld ze uitgeven. Het enige dat het niet kan zien is wie de klanten precies zijn: de data die de app naar de retailer verzendt, is volledig anoniem. Knegtering: “In deze tijd van omvallende retailers is het belangrijk dat winkels zoveel mogelijk omnichannel te werk gaan. De connectie van offline met online moet sterker worden. Klippa helpt retailers met data een digitaliseringslag te maken.”
Concurrenten nog niet in zicht
Klippa heeft nog weinig last van concurrentie. Knegtering: “Er zijn apps die zich puur richten op het digitaliseren van papieren bonnetjes. Maar die hebben nog geen manier gevonden om papieren bonnetjes te bannen. Ook bieden ze geen totaaloplossing zoals wij dit doen.”
Met het oog op de toekomst
Sinds begin dit jaar wordt Klippa gefinancierd door een groep private investeerders uit de Amsterdamse vastgoedwereld. Momenteel wordt het bedrijf gewaardeerd op 200.000 euro. Klippa heeft acht medewerkers, die voor een groot deel ook nog eens parttime werken. Toch is het succes van het bedrijf noemenswaardig. Knegtering verwacht voor het eind van het jaar landelijk maar liefst 50.000 gebruikers te hebben aangetrokken. De app is inmiddels in het Engels beschikbaar en binnenkort ook in het Spaans en Duits. Vanaf 2017 wil het bedrijf met retailers in het buitenland zaken doen.
In het diepe springen
Hoe is het om op 24-jarige leeftijd al aan het hoofd te staan van een start-up? Knegtering: “Het is een uitdaging. Ik ben gelukkig erg leergierig: alles wat ik nu niet kan, wil ik leren. Ik ben niet bang om in het diepe te springen.”
Een struikelblok voor de Groninger is de man/vrouw-verdeling. Deze is namelijk acht op nul. “Soms is het wel lastig dat we hier met alleen maar mannen op kantoor zitten. Onze producten en diensten zijn namelijk ook gericht op vrouwen. Ik vraag daarom regelmatig advies aan vrouwen in mijn omgeving, zoals mijn vriendin en mijn zus.” Het gebrek aan vrouwelijke collega’s mag de goede sfeer echter niet schaden. Knegtering runt zijn bedrijf gevoelsmatig: “We hebben geen strenge regels en we werken veel samen, we zijn tenslotte een team. Bij ons is iedereen ook aandeelhouder. Als je met je hart en ziel voor iets werkt moet het ook – deels – van jou zijn.”
1 Reactie
Mooie app! Nu nog zorgen dat ze een digitale bon regelen bij retailers…