Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Blog: Nederlandse fintech-trends in 2019

Het belangrijkste fintech-event van Europa – Money 20/20 Europe – strijkt van 3 tot en met 5 juni 2019 neer in Amsterdam. Een betere locatie voor dit evenement is er niet. Zo waren in 2018 meer dan vierhonderd bedrijven actief in de Nederlandse fintech-markt. En dat aantal neemt dagelijks toe. Nederland is koploper op het gebied van fintech-innovaties, inclusief een bloeiende startup-scene.

Een van de onderwerpen van gesprek in de financiële sector is de integratie van technologie binnen de traditionele dienstverlening van bijvoorbeeld banken en verzekeraars. Maar net als in het Verenigd Koninkrijk omarmen Nederlandse bedrijven de innovatie en transparantie van fintech-startups en ondersteunen ze hen waar ze kunnen.

De hele wereld kijkt naar ons wat betreft de ontwikkelingen op het gebied van fintech. Daarom noemen we hieronder de belangrijkste trends die spelen in de Nederlandse fintech-scene.

Belangrijkste trends Nederlandse fintech-scene

Crowdfunding

Crowdfunding is in Nederland de afgelopen jaren snel gegroeid. In 2018 werd in totaal 329 miljoen euro opgehaald, 48 procent meer in vergelijking met 2017, toen de teller op 223 miljoen euro stond. In Nederland zijn er specifieke platforms die het mkb in staat stellen groeikapitaal te vinden. Zo helpt Deposit Solutions banken bij het zoeken naar financiering, het ontdekken van nieuwe markten en aantrekken van nieuwe klantgroepen zonder een eigen retail-infrastructuur op te zetten en te beheren. Dit stelt rekeninghouders in staat toegang te krijgen tot aanbiedingen, zonder een nieuwe rekening te moeten openen bij een andere bank. Maar terwijl de investeringen in crowdfunding in Nederland toenemen, krijgen potentiële beleggers vaak te rooskleurige vooruitzichten voorgespiegeld.

Open banking en digitalisering 

Lange tijd was het normaal om je hele financiële leven bij één bank of financiële dienstverlener te blijven en bij deze organisatie aan te kloppen voor je spaar- en betaalrekeningen, hypotheek, beleggingen en verzekeringen. Tegenwoordig nemen consumenten financiële diensten van verschillende aanbieders af om te profiteren van de beste prijs-kwaliteitsverhouding, de beste user experience en het meeste gemak. Dit betekent dat iemand beleggingen doet via GIRO of BUX, betaalrekeningen heeft bij ING, Rabobank of ABN Amro of bij een online bank zoals KNAB, een hypotheek van een online hypotheekaanbieder kiest, spaarrekeningen met Moneyou beheert en in no-time andere valuta regelt via Franx.

Blockchain & ICO

Nederland profiteert nog niet van alle voordelen van blockchain, maar de belangstelling voor deze wereldwijde trend groeit. Voor de financiële sector zijn vooral Initial Coin Offerings (ICO’s) aantrekkelijk. Dit zijn geprogrammeerde crypto-tokens waarmee bedrijven projecten kunnen financieren. Nederlandse bedrijven zijn echter terughoudend met het inzetten van ICO’s. Een van de redenen daarvoor is dat de AFM waarschuwt voor oplichtingspraktijken vanwege het anonieme karakter van de transacties. De AFM beschouwt de risico’s als voldoende reden om aan te geven dat ICO’s momenteel niet geschikt zijn voor particuliere beleggers. Desondanks blijft blockchain-technologie in populariteit toenemen onder Nederlandse ondernemers en beleggers.

Auteurs: Iwanna de Jonge, PR Consultant (Fin)Tech bij Progress Communications, Amsterdam & Ben Cossor, Fintech Account Director bij The PHA Group, Londen

Over de schrijver

Related Articles