Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Blog: Nederland in de schijnwerpers: de opkomst van een nieuwe fintech-hub

Er waren in 2018 meer dan vierhonderd bedrijven actief in de Nederlandse fintech-markt. Dit aantal neemt dagelijks toe. Nederland is koploper op het gebied van fintech-innovaties met een bloeiende startup-scene. Waardoor dit komt? En met welke fintech-trends de sector rekening moet (blijven) houden? Je leest het in het tweede deel (zie hier deel één) van onze blog!

Nederland is  om meerdere redenen een aantrekkelijke markt. Wij zijn een land vol met  talent en ook nog eens gevuld met early adopters. Daarnaast trekken we niet alleen maar start-ups aan, maar ook wereldwijde ‘challengers’ willen zich in Nederland vestigen. De PSD2-wet is inmiddels aangenomen, ook dit versterkt de positie van Nederland als hub voor fintechs.

Van 3 tot en met 5 juni strijkt het belangrijkste fintech-event van Europa – Money 20/20 Europe – neer in Amsterdam; een betere locatie is eigenlijk niet denkbaar. De aanwezige mix van traditionele banken en fintech-startups is, samen met de snelle groei van financiële innovatie in Nederland, hét bewijs van de bereidheid tot samenwerking. Het is zelfs zo dat de Nederlandse overheid proactief stappen zet om te zorgen dat fintech-ondernemers, -startups en de rest van de financiële sector toegang hebben tot alle beschikbare kennis om succesvol en compliant te zijn en te blijven. Zo hebben De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markt (AFM) een InnovationHub opgericht, waarbinnen bedrijven op een informele manier vragen kunnen stellen aan DNB en AFM. En hier maken de financiële instellingen gebruik van: in het eerste jaar zijn er al tweehonderd vragen gesteld en beantwoord!

De hele wereld kijkt naar ons wat betreft de ontwikkelingen op het gebied van fintech. Daarom hieronder deel twee van trends die spelen in de Nederlandse fintech-scene. Wil je het eerste deel nog even snel doornemen voordat je hieronder doorleest? Klik dan hier.

Trend die spelen in de Nederlandse fintech-scene II

Data

Men zegt weleens dat data op het moment waardevoller is dan olie; het is inmiddels een soort betaalmiddel geworden. Dit is vooral het geval in de fintech-scene en met name in de bankwereld, waar consumenten een naadloze, intuïtieve en transparante customer experience verwachten. Door data te analyseren en conclusies te trekken, is het mogelijk de klantervaring te verbeteren. Een mooi voorbeeld hiervan is de Tsjechische, inmiddels in Nederland actieve, op AI-gerichte leverancier van bankensoftware (en Money20/20-sponsor) W.UP dat data inzet om de customer experience te verbeteren, door zich aan de volgende beloftes te houden:

  • Mobile-first, om de 3,8 miljard smartphones te bedienen.
  • Focus op één product: de gemiddelde aandachtsspanne van consumenten is 8,25 seconden.
  • Focus op een bepaald demografisch kenmerk: 30 procent millennials.

De missie van W.UP is het veranderen van de manier waarop banken digitale omzet genereren en communiceren met klanten, via op AI gebaseerde oplossingen.

Artificial Intelligence (AI)

Vier op de vijf Nederlandse CEO’s zien data, analytics en AI als een cruciaal onderdeel voor de groei van hun bedrijf. Dat blijkt uit een rapport van Forrester, uitgevoerd in opdracht van fintech en informatieleverancier Experian. Een ander onderzoek, uitgevoerd door ‘Trends in Fintech’, noemt AI als de innovatie die het meeste impact gaat hebben op de ontwikkeling van financiële technologieën, zowel op de korte als de langere termijn. Een van de meest recente trends in fintech is totale automatisering of, volgens het rapport van Capgemini, ‘slimme automatisering’. Dit is een combinatie van continue innovaties in AI, Robotic Process Automation (RPA) en het automatiseren van financiële bedrijfsprocessen.

Security

Cybersecurity is nog steeds een topprioriteit in de financiële sector. Ter illustratie: meer dan vijftig procent van de bedrijven lukt het niet om zijn betaalsystemen te beveiligen. Van het voorkomen van datalekken tot de security van mobiele betalingsmogelijkheden en veranderingen rondom PSD2 en open banking: de risico’s die gepaard gaan met de bescherming van zowel financiële assets als data nemen steeds meer toe. Verify-U, een pionier in video- en foto-identificatie, biedt een veilige manier van het onboarden van nieuwe klanten via een internationaal online Know Your Customer-proces (KYC), dat voldoet aan anti-witwaswetgeving.

Quantexa is een toonaangevend data-analysebedrijf dat technologische oplossingen biedt om nieuwe kennis te verzamelen en financiële criminaliteit – zoals witwassen – te bestrijden. Een ander mooi voorbeeld van security in de financiële wereld is IdentityWorks Premium: een oplossing om identiteitsfraude mee te voorkomen, ontwikkeld door Experian. Deze oplossing monitort het dark web, om zo klanten te beschermen tegen de financiële problemen en reputatieschade die identiteitsfraude kan veroorzaken.

Customer engagement

Klanten van banken en verzekeraars ontvangen het liefst volledig gepersonaliseerde aanbiedingen en willen betere onderlinge integratie van fysieke en digitale kanalen. Ook het vertrouwen van consumenten in financiële instellingen neemt weer toe. Dat alles blijkt uit het ‘Global Financial services & Consumer’-onderzoek van Accenture. Fintechs dragen hieraan bij, omdat ze personalisering, naadloze integraties en een optimale user experience (UX) faciliteren voor traditionele financiële instellingen binnen zowel het bank- als het verzekeringswezen.

Compliance: geen beperking maar een kans

De manier waarop Nederland met compliance omgaat en het omarmt, is vrij uniek. Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is men het er zelfs over eens dat bedrijven Regulatory Technology (RegTech) mogen (of misschien wel móéten) inzetten om zo internationaal concurrentievoordelen te behalen. Dit verklaart waarom veel Nederlandse bedrijven compliance zien als een kans, en niet als een bijzaak of vervelende klus. Het ultieme doel van RegTech is ervoor te zorgen dat bedrijven op een naadloze manier governance, risicobeheer en compliance kunnen integreren. Hiermee hopen ze een einde te maken aan onhandige databases en gescheiden compliance-, risico- en fraudefuncties.

Auteurs: Iwanna de Jonge, PR Consultant (Fin)Tech bij Progress Communications, Amsterdam, & Ben Cossor, Fintech Account Director bij The PHA Group, Londen

Over de schrijver

Related Articles