Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Big data centraal in nieuwe verdienmodellen

Het wantrouwen jegens de financiële sector is zo groot, dat nieuwe verdienmodellen van banken nauwelijks nog geaccepteerd worden door de publieke opinie. Maar volgens een topman van Capgemini kunnen banken niet anders.

Recentelijk kwam ING met het plan om betalingsgegevens van klanten voor commerciële doeleinden te gebruiken, iets dat de bank op veel kritiek kwam te staan. Volgens Jeroen Versteeg, topman van de Nederlandse divisie van IT-dienstverlener Capgemini, heeft de financiële sector geen andere keuze dan met nieuwe, datagedreven, verdienmodellen te komen. Dit zegt hij vandaag in De Telegraaf.

Grenzen verkennen
“Er staat druk op onze financiële sector om te vernieuwen”, aldus Versteeg. Uit gesprekken met klanten in de bancaire wereld merkt hij dat het plan van ING nog maar het topje van de ijsberg is. “Banken zitten allen met een gigantische hoeveelheid data over hun klanten en ze moeten nieuwe verdienmodellen bedenken. Het is een kwestie van grenzen verkennen.” Als mogelijke toepassingen van klantdata noemt hij het koppelen van betaalgegevens aan Facebookaccounts om deze door te verkopen aan adverteerders en het adviseren van klanten op basis van hun betaalgedrag.

Cybercriminaliteit tegengaan
De IT-topman verwonderd zich over de ophef naar aanleiding van het ING-plan. Zeker omdat het analyseren van data kan helpen cybercriminaliteit tegen te gaan. Zo zou niemand het erg vinden dat op Schiphol overal camera’s hangen, “maar als betalingsgedrag uitgebreid geanalyseerd wordt, staat eenieder op zijn achterste benen.” Overigens zijn banken niet de enige organisaties die hun verouderde verdienmodellen kunnen aanpassen met behulp van klantdata. Mediabedrijven bijvoorbeeld. Oplages van kranten en tijdschriften lopen terug, maar deze bedrijven beschikken wel over uitgebreide informatie over het gedrag van hun lezers.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles

1 Reactie

  1. Tony de Bree 6 september 2014 at 10:53

    Je haalt dingen door elkaar. Geen enkele klant heeft bezwaar tegen nieuwe verdienmodellen van banken. Het is een kwestie van goed uitleggen en goede communicatie. ING wil in principe hetzelfde gaan doen als Amazon.com al jarenlang doet: informatie, aanbiedingen en andere content personaliseren. Daar heeft niemand bezwaar tegen. Ook de opmerking over dat ‘nieuwe verdienmodellen niet geaccepteerd zouden worden’ is feitelijk onjuist. Klanten accepteren het alleen niet dat je bij grootbanken en sinds de invoering van het provisieverbod steeds mer moet betalen voor de veel te eigen interne kosten van die grootbanken. Terwijl je alles zelf moet doen!

    Kortom, er is ruimte genoeg voor nieuwe online en offline verdienmodellen in de Financiele Sector. Maar het moet de klant wel voordeel bieden en tegen een redelijke prijs. Zo is er veel ruimte in Nederland voor nieuwe digitale toetreders van buiten de sector. Zie o.a. ‘Nederlandse banken dreigen inkomsten uit mobiel betalen kwijt te raken’. http://goo.gl/jzPSrv.

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.