Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Digitaal huishoudboekje biedt consumenten inzicht in uitgaven

Om consumenten een beter inzicht in hun financiën te geven, lanceert BankingTools een volledig nieuwe versie van het offline huishoudboekje Cashflow. Met de lancering van de vijfde versie van het huishoudboekje, wordt tegelijk de nieuwe website gelanceerd en biedt BankingTools een uitbreiding van de dienstverlening. 

Uit cijfers van het Nibud blijkt dat zeventig procent van de Nederlanders in 2012 heeft bezuinigd. Bezuinigen is voor veel consumenten een logisch gevolg van de crisis. Iets minder dan driekwart van de Nederlanders denkt niet dat de crisis al over is en verwacht dat dit nog enige tijd zal aanhouden. Voor veel consumenten vaak niet gemakkelijk, consumenten zijn gewend aan een bepaald leefpatroon en hiervan afwijken kost hen veel moeite. Een andere valkuil voor consumenten is dat zij vaak geen idee hebben hoeveel zij precies ontvangen en hoeveel zij kwijt zijn aan vaste lasten en andere uitgavenposten.

Beter inzicht
We hebben in het afgelopen jaar veel marktonderzoek gedaan en heel veel contact met klanten gehad’, aldus directeur Bart den Hollander.  ‘Onze klanten willen het beste product en de beste ondersteuning. Zij willen snel gedetailleerd inzicht en antwoord op financiële vragen, maar ook even kunnen bellen met de helpdesk als iets niet lukt.’

Nieuw uiterlijk
De vijfde editie heeft een geheel nieuw uiterlijk en is naar eigen voorkeur in te delen. Zo is het mogelijk om een lettertype te kiezen en te bepalen welke informatie getoond moet worden in tabellen of grafieken. Ook heeft Cashflow een nieuwe zoekfilter, waardoor het gemakkelijk zoeken is naar  inkomsten en uitgaven. Bij de nieuwe versie is het gemakkelijker om af- en bijschrijvingen te categoriseren die Cashflow importeert uit internetbankieren. Om dit goed te categoriseren gebruikt cashflow vier nieuwe rubriceermethodes. Door deze methodes is 95 procent van de transacties automatisch gecategoriseerd. Ook het ophalen van de internetbankierengegevens maakt Cashflow veel gemakkelijker.

Vergelijken
Andere verbeteringen zijn te vinden in de uitgebreide overzichten. Zo is het mogelijk om eenvoudig in te zien wat maandelijks aan welke rubriek besteed wordt. De cijfers van het Nibud zijn geïntegreerd in het systeem, waardoor het uitgavenpatroon te vergelijken is met andere Nederlanders die een vergelijkbare gezinssituatie hebben.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!