Betalen met stem nog abracadabra voor Nederland
— 11 juli 2017Innovaties maken het mensen niet alleen gemakkelijker, maar hebben ook op andere manieren een positieve uitwerking. Zo bleek onlangs uit de Digitale Monitor dat bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) door het mobiel bankieren meer betrokken is geworden bij bankzaken. Ook rondom betalen met stemgeluid was een opvallende conclusie te trekken.
Het onderzoek werd gedaan onder zo’n 1500 Nederlanders. De helft daarvan liet weten vaker met zijn bankzaken bezig te zijn en daarbij meer inzicht in zijn financiën te hebben. Een derde (36 procent) van de ondervraagden doet aan mobiel bankieren via een app, bijvoorbeeld om het huidige saldo op te vragen.
Betalen met je stem
Opvallend detail is dat slechts één op de tien Nederlanders weet dat betalen via het eigen stemgeluid mogelijk is. Van alle mensen die spraaktechnologieën gebruiken (bijvoorbeeld bij navigeren in het verkeer), zet negen procent deze technologieën in bij het internetbankieren. Een vrouwelijke, menselijke stem die op de gebruiker reageert, heeft de voorkeur van de respondenten. Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING: “Spraaktechnologie is voor veel Nederlanders nog iets van de toekomst, terwijl er nu al veel apparaten en apps zijn die je met je stem kunt bedienen. Mensen voelen zich ongemakkelijk om in het openbaar tegen een apparaat te praten, vinden het niet veilig en de stem reageert ook niet altijd zoals de bedoeling is. Wel denkt de helft van de Nederlanders dat spraaktechnologie over tien jaar heel gewoon is geworden. Wij verwachten dat ook bankieren met je stem de komende jaren steeds meer gebruikt gaat worden.”