Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
festival cash

Betalen op festivals: cash verlaat de wei

Iedereen die weleens een festival bezoekt dat het plaatselijke dorpsplein overstijgt kan het beamen: er zijn steeds meer verschillende manieren om je natje en droogje ter plaatse af te rekenen. Allemaal met één gemeenschappelijk kenmerk: cash lijkt de toegang tot de festivalweide te zijn ontzegd.

Cashloos betalen wordt meer en meer tot norm verheven: zo kunnen we in de bus al niet meer met cash betalen. De Brabantse vervoersmaatschappij Arriva was het na de zoveelste overval spuugzat en kondigde vorig jaar aan dat het vanaf 1 december 2017 niet meer mogelijk is om met cash een vervoersbewijs aan te schaffen.

Niet alleen in het openbaar vervoer raakt cash steeds meer uit de ban: ook binnen de culturele sector gaan steeds meer organisaties over op cashless. In de ene venue kun je nog contant geld inwisselen voor muntjes, andere podia accepteren alleen nog maar pinbetalingen (al dan niet contactloos), zoals in Dynamo Eindhoven inmiddels het geval is.

Ook de Europese muziekfestivals zijn inmiddels bezig met het ontwikkelen van betaalmethoden die cashbetalingen overbodig maken. Logisch: de festivalmarkt is inmiddels zó groot (zo waren er in 2016 alleen al in Nederland 934 festivals, toont een factsheet van de Festival Monitor aan) en er gaat dermate veel geld doorheen, dat een systeem met contante betalingen inmiddels vrijwel onhoudbaar is en daarnaast bijzonder onveilig zou zijn.

Het meest vooruitstrevend én technisch haalbaar zijn momenteel de chips in de festivalbandjes. Bij iedere bestelling scant de festivalbezoeker zijn of haar wrist band, waarna het bedrag wordt afgeschreven van het totaal dat nog op de chip staat. Geen omrekenen met festivalmuntjes (“een stuk pizza kost drie muntjes, dat is drie keer 2,50 euro, dus 7,50 euro”) of halve munten die iemand eenvoudig kwijtraakt of vaak overhoudt. Het bedrag dat nog openstaat krijg je ‘gewoon’ terug.

Ook met een pasjessysteem komen veel festivalgangers de dagen door. Bij de toegang tot het festivalgebied ontvangt iemand een pas, waar geld op kan worden gezet. Bij iedere bestelling wordt de pas gescand en de bestelling van het totale bedrag afgeschreven. Handig, maar ietwat omslachtig.

Duurzaamheid zonder cash

Ook worden systemen zoals met de pasjes gebruikt om festivals duurzamer te maken: ontving je eerder nog een plastic beker die aan het eind van het verhaal in de prullenbak of op de grond belandde, nu maken veel festivals gebruik van harde plastic bekers, waar je een borg (zeg: een euro) voor betaalt. Bij het inleveren van deze beker (vaak bij de volgende bestelling) krijg je die borg weer terug, waarna de volgende beker weer tijdelijk van je rekening wordt afgeschreven. Gevolg: een schonere festivalweide en veel minder plasticgebruik. Een onhandig aspect aan dit systeem: een rondje halen voor je vrienden wordt wel praktisch onmogelijk.

Dit jaar maakte ook het gigantische Hongaarse festival Sziget (in 2017 maar liefst 452.000 bezoekers) gebruik van chipsystemen in de polsbandjes, om daarmee de toegang en het afrekenen te automatiseren, zo maakte Festipay – leverancier van betaalsystemen voor evenementen – enige tijd geleden bekend. De volgende stap dus, richting een volledig cashloos festivalseizoen.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!