Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Betalen voor apps via een abonnement is de toekomst

Ontwikkelaars die gebruikers maandelijks laten betalen voor hun software via een abonnement stuiten regelmatig op felle kritiek. Consumenten kopen liever éénmalig een app of betalen voor updates. Toch is een abonnement volgens Apple’s senior vicepresident Phil Schiller het geschikte verdienmodel voor de toekomst. Dat zei hij in een interview met het Indiase NDTV.


Schiller erkent dat ontwikkelaars ook liever losse betalingen voor grote updates vragen, maar de implementatie is volgens hem erg complex. De topman zegt dat een maandelijkse bijdrage duidelijk en transparant is. Losse betalingen voor grote updates zijn dan ook problematisch. “We willen dat de prijs die de App Store toont ook de prijs is die klanten betalen. Het tonen van verschillende prijzen voor klanten die verschillende versies van een app gebruiken is technisch erg ingewikkeld en bovendien niet altijd even duidelijk.”

Software uit een doos
Een technische uitdaging houdt Apple overigens niet tegen. Schiller: “Natuurlijk, het is onze taak om complexe problemen op te lossen, maar toch: De App Store is zo succesvol omdat het verdienmodel duidelijk en transparant is voor de consument. Betalen voor updates is bovendien ouderwets. Het doet me denken aan de tijd dat software nog in een doos zat.”

Het lijkt er dus op dat consumenten moeten wennen aan maandelijkse betalingen voor software. In 2016 gaf Apple alle ontwikkelaars de mogelijkheid om abonnementen te implementeren, voorheen was dit alleen mogelijk voor Kiosk-apps.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles