Betaalapps: de zin en de onzin
— 28 april 2016De ene nieuwe technologie voor mobiel betalen na de andere passeert de revue op FinanceInnovation. Wat is nou precies de zin en de onzin van deze apps? De Financiële Telegraaf opende een rekening bij verschillende banken en nam de proef op de som.
ABN AMRO
De app van de ABN Amro valt op door de simpele, maar overzichtelijke vormgeving. Leuke extraatjes zijn de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen of een sms te versturen als je geld overmaakt. Ook kan je vrienden in een gezamenlijke restaurantrekening betaalverzoekjes sturen. Een groot nadeel van de app is dat voor elke handeling de e.dentifier2 nodig is. Niet iedereen loopt rond met dit apparaatje op zak. Conclusie: niet heel mobiel voor een mobiele app. ABN belooft gelukkig later dit jaar met een alternatief te komen.
ING
Inloggen op de ING-app met je vingerafdruk is bijzonder prettig. Het startscherm geeft meteen een overzicht van alle rekeningen en de creditcard. Het is ook mogelijk om geld over te maken door de opdracht te dicteren. Een ander pluspunt: er is geen reader nodig, of extra veiligheidscodes. Mensen met een Android-telefoon kunnen bovendien contactloos betalen met de app.
RABOBANK
De kleurrijke app van de Rabo ziet er mooi uit, maar is niet volledig functioneel. Simpele handelingen zoals uitloggen vereisen een zoektocht. Ook verschijnen er regelmatig foutmeldingen en zijn bepaalde functies niet beschikbaar. Wat wel goed is gedaan is de ingebouwde chat-functie met de klantenservice. Ook prettig is de mogelijkheid om contactloos te betalen met de Rabo Wallet. Overschrijvingen moeten worden ondertekend met de Rabo Scanner. Gelukkig kan dit ook achteraf, zodat je onderweg toch mobiel kan bankieren.
SNS BANK
Simpel en duidelijk, daar staat de SNS voor. Met de app kun je je aanmelden voor een betaalrekening. Je kunt er zelfs mee overstappen. Onhandig is wel dat de digipas nodig is om over te boeken. Het is ook mogelijk om een pincode te gebruiken, maar die optie zit wat verstopt. Ingenieus is dat je een acceptgiro kan scannen: ellenlange gegevens overtikken is verleden tijd. Top is ook het ingebouwde overzicht van betalingspatronen.
BUNQ
Mobiel bankieren bij nieuwkomer BUNQ kan letterlijk binnen vijf minuten. Ook kun je inloggen met de vingerafdruk, net als bij ING. Nadeel is het onoverzichtelijke startscherm. Ook is de uitlogfunctie moeilijk te vinden. Slim bedacht is NearPay, waarmee je mede-Bunqers in de buurt kan vinden om bijvoorbeeld een kroegrekening mee te delen.
KNAB
De vormgeving van de Knab-app verdient een sticker voor originaliteit en begrijpelijkheid. De functie van de onderdelen in de ‘ballonnen’ op het startscherm zijn meteen duidelijk. Voor overboekingen is het rekeningnummer niet nodig, een sms met foto volstaat. De spaarrente ontvangen kan op elk gewenst moment. Je kunt zelfs beleggen met de app!