Belang van data voor handelaren groter dan ooit door opsplitsings-mandaat MiFID II
— 8 oktober 2019We zijn nu meer dan een jaar verder sinds de invoering van MiFID II, maar de effecten van de regelgeving op investeringsmaatschappijen en handelsplatformen worden in Europa en de rest van de wereld nog steeds niet volledig begrepen. En dat terwijl de wet al lang is ingevoerd en de impact fors is.
Een belangrijke doelstelling van MiFID II was het transparanter maken van de kosten voor transacties en onderzoek. Zo zijn eraan brokers beperkingen opgelegd ten aanzien van het als één dienst aanbieden van beleggingsonderzoek en het uitvoeren van transacties. Voorheen werd het onderzoek meestal ‘gratis’ uitgevoerd en verrekend met transactieprovisies, in een proces dat ook wel bekendstaat als ‘soft dollaring’. Dankzij MiFID II behoort dit nu tot het verleden. Over het algemeen moeten beleggingsondernemingen nu apart voor dit onderzoek betalen, waardoor ze selectiever moeten zijn ten opzichte van het onderzoek dat ze ontvangen.
Deze toetsing van de kosten voor onderzoek leidt tot veranderingen in de manier waarop de Europese markt werkt. Vermogensbeheerders hechten bijvoorbeeld minder waarde aan het onderzoek van brokers nu deze dienst is losgekoppeld. Zij stellen nu hun eigen onderzoeksteams samen en maken gebruik van onderzoek van derden. Dit heeft geleid tot het ontslag van veel onderzoeksanalisten bij brokers, die – als ze geluk hebben – naar een vermogensbeheerder overstappen. Nu de onderzoeksdiensten transparanter zijn gemaakt, is het aantal brokers dat door vermogensbeheerders wordt ingezet dan ook aanzienlijk gedaald. Door deze veranderingen staan de businessmodellen van kleinere brokers flink onder druk. Naar verwachting zullen sommigen na verloop van tijd waarschijnlijk fuseren of failliet gaan.
Dit is niet alleen een probleem voor bedrijven die in Europa actief zijn. Zoals begin dit jaar in de Financial Times werd gemeld, heeft 53 procent van de vermogensbeheerders de MiFID-opsplitsing van hun diensten wereldwijd geïmplementeerd. En sommigen in de sector zijn van mening dat naarmate vermogensbeheerders de voordelen van de verhoogde transparantie inzien, zij dit ook van de sector in het algemeen zullen verwachten, ongeacht het rechtsgebied waarin zij actief zijn.
Beleggingsonderzoek
Het is duidelijk dat de aanbieders van beleggingsonderzoek hun dienstverlening zullen moeten verbeteren, of het nu gaat om brokers, onafhankelijke partijen of zelfs interne teams binnen vermogensbeheerders. Zij zullen sneller en meer gepersonaliseerd onderzoek moeten leveren van een hogere kwaliteit. Een grote organisatie of een vermogende particulier met een aanzienlijke portefeuille zal bijvoorbeeld verwachten dat hij het beste onderzoek op maat krijgt, inclusief de laatste marktontwikkelingen. Aanbieders van onderzoek zullen hun eigen primaire onderzoek moeten combineren met standaard data feeds van bijvoorbeeld Bloomberg, informatie van publieke platformen en andere, alternatieve data feeds.
Goed onderzoek is afhankelijk van kwaliteitsdata. De uitdaging ligt echter vaak in het snel toegang krijgen tot de gegevens die het meest relevant zijn voor een mogelijke transactie. Om dergelijk onderzoek snel en efficiënt te kunnen leveren, moet de data op één centrale opslagplaats geïntegreerd worden, die gemakkelijk doorzoekbaar is en die het onderzoeksteam op de hoogte stelt als er nieuwe relevante gegevens beschikbaar zijn. Dit is precies wat een aantal fondsmanagers nu aan het doen is: verschillende gescheiden gegevensbronnen samenvoegen en via één systeem toegankelijk maken om uiteindelijk een 360-graden beeld te krijgen van hun volledige onderzoek-dataset. Deze bedrijven zijn vervolgens in staat om sneller meer onderzoek op maat te produceren, dat bovendien meer inhoudelijke relevantie heeft.
Een jaar na de invoering heeft MiFID II dus een verandering bewerkstelligd voor de manier waarop bedrijven aan de aankoopzijde beleggingsonderzoek verwerven en produceren. Voor bedrijven met een interne investeringstak en voor brokers die hun eigen onderzoeksverdienmodel in stand willen houden, rijst nu de belangrijke technologische vraag hoe ze al hun gegevens het best kunnen inzetten om het optimale resultaat voor hun klanten te behalen. Alleen bedrijven die het antwoord op deze vraag weten, zullen overleven en blijven groeien.
Dit stuk is geschreven in samenwerking met Jurriaan Krielaart, Territory Director van MarkLogic.