Bedrijven veranderen digitaal steeds meer voor klant
— 10 september 2015Steeds meer bedrijven gebruiken technologie en internet voor verbetering. Dit doet men omdat er grote vraag naar is vanuit de klant. Dat blijkt uit onderzoek van Stibo Systems, een groot softwarebedrijf, maar liefst 77 procent doet aan digitale transformatie voor de klant.
Het onderzoek is gedaan onder tweehonderd Europese bedrijven, uit verschillende sectoren zoals retail, productie, automobielindustrie en de financiële dienstverlening. Van de bedrijven die aan digitale transformatie werken, vindt 74 procent de klantmanagement de belangrijkste reden voor de digitale transformatie. Daarna volgen klantbeleving en IT-infrastructuur als belangrijkste redenen voor verandering. Het onderzoek werd uitgevoerd in april en mei 2015 onder business- en IT-beslissers.
Transformatie
De belangrijkste reden voor digitale verandering is de klant. Bedrijven vinden het belangrijk dat de klant wordt bediend zoals deze dat wil en dat is vaak digitaal. In de financiële sector is men continu bezig met het verbeteren van digitale diensten. Bijvoorbeeld door middel van een gezichtsherkenningsfunctie bij een ING-applicatie voor mobiel bankieren. Onder de bedrijven die zijn ondervraagd, zegt 60-70 procent van de ondervraagden dat de transformatie online wordt verstoord door gebrek aan dat beschikbaarheid en –kwaliteit.
Ondanks de digitale ambities bij bedrijven, stuiten zij op problemen bij verandering. Bijvoorbeeld door een gebrek aan goede data. Dit merkt Simon Walker, director of innovation bij Stibo Systems: “Bedrijven zien de voordelen maar blijken bij de transformatie of optimalisatie van hun digitale strategie nog wel te worstelen met data, zowel met de beschikbaarheid, als met de kwaliteit en consistentie.” Wil een bedrijf de transformatie goed willen leiden dan is een goede planning essentieel en dat wordt vaak onderschat, volgens Walker.
Toekomst
In het onderzoek is behalve naar de aanleiding voor digitale transformatie ook naar de toekomstverwachtingen van de bedrijven gekeken. 81 procent van de respondenten denken dat zij anders zullen gaan handelen door de nieuwe technologieën. De bedrijven die hebben meegewerkt aan dit onderzoek denken dat wanneer een bedrijf niet mee gaat met de tijd, dat bedrijf het niet zal overleven.