Barclays lanceert eerste chatbot voor bank in Afrika
— 6 mei 2016Britse bank Barclays start de komende weken met een pilot voor het gebruik van een chatbot. Het is de eerste bank die deze stap zet in Afrika.
De chatbots zullen gebruik maken van kunstmatige intelligentie (KI) om ‘intelligente conversatie’ te simuleren met geschreven of gesproken tekst.
Menselijke maat
Yasaman Hadjibashi, Hoofd Data Officer bij Barclays Afrika, zegt dat de chatbot een manier is om ‘relevanter te worden’ voor de klanten. Volgens de bank worden sociale media en apps steeds belangrijker omdat klanten voorkeur hebben voor interactief contact. Volgens Jan Moganwa, Hoofd Persoonlijk en Zakelijk bij Barclays Afrika, kunnen chatbots simpele vragen snel beantwoorden, zodat staf zich meer kan richten op complexe consumentenvragen, die dieper inzicht vragen.
Stijging toepassing KI op banken
Er is de afgelopen jaren een snelle stijging geweest in het gebruik van KI door banken. In het Verenigd Koninkrijk heeft de Royal Bank of Scotland (RBS) recent complexe ‘menselijke’ kunstmatige intelligentie geïnstalleerd om de medewerkers te helpen met het beantwoorden van vragen.
Over de schrijver
Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!
Related Articles
-
-
-
Focus op de klantbehoefte is iedere cent waard
9 juli 2019 -