Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Bankensector bedreigd door technologiebedrijven

De bankensector staat onder serieuze concurrentiedruk van grote technologiebedrijven. Veel bankiers vrezen dat het slechts een kwestie van tijd is voor deze bedrijven zich mengen in de strijd om het bankieren.

In navolging van Amazon, dat PayPal beconcurreert, wordt verwacht dat ook andere grote technologiebedrijven als Facebook, Google en Apple zich in toenemende mate zullen toeleggen op de betaal- en bankenmarkt. Volgens Stefan Dierckx van Projective, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in projectmanagement voor de financiële sector, is het maar zeer de vraag of de bankensector is opgewassen tegen deze toenemende concurrentie van technologiebedrijven. Ondanks het feit dat banken al veertig jaar automatiseren, lijken deze inspanningen maar nauwelijks het hoofd te bieden aan de dreiging van de technologiereuzen.

Concurrentie technologiebedrijven
Volgens Dierckx zitten banken gevangen in een sector die te overgereguleerd is. Technologiebedrijven die zich in deze markt storten, beginnen met een schone lei. Daarnaast hebben ze rechtstreeks contact met potentiële klanten, kunnen ze snel schakelen en hebben ze een hoop geld te makken. Deze capaciteiten benadelen de banken enorm als de grote technologiebedrijven zich eenmaal gaan toeleggen op de betaal- en bankenmarkt. Daar Amazon hier onlangs een belangrijke stap heeft gemaakt, vrezen bankiers dat het niet lang gaat duren voor onder andere Facebook en Google zich ook mengen in de strijd om het bankieren. “Banken moeten Amazon en Google beginnen te concurreren, of ze zullen sterven”, aldus Francisco González, voorzitter van de Spaanse bank BBVA die de mobile banking app Simple kocht voor 117 miljoen dollar.

Troeven banken
Toch hebben banken een aantal troeven in hand om het hoofd boven water te kunnen houden. Daar banken al veertig jaar automatiseren, hebben ze redelijk wat ervaring met technologie. In die veertig jaar hebben ze tevens enorm veel klantdata opgebouwd die kan worden gebruikt om klanten betere aanbiedingen te doen. Een van de belangrijkste is nog wel dat banken, ondanks de crisis, veel vertrouwen genieten bij hun klanten, met name op het gebied van privacy. Deze privacy ontbreekt natuurlijk bij technologiebedrijven als Facebook en Google. Met deze voorsprong die ze hebben, zullen banken moeten leren om technologie niet slechts te gebruiken ter efficiëntie, maar ook om er hun klanten beter mee te leren kennen en te bedienen. Om mee te kunnen draaien in de concurrentiestrijd met de technologiereuzen zullen banken meer data moeten verzamelen om klanten individuele aanbiedingen te doen.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles