Banken nauwelijks in staat storingen te voorkomen
— 29 juli 2014De grote storing die afgelopen week Rabobank plat legde, toont aan hoe kwetsbaar ICT-systemen van banken zijn. Het ‘IT-monster’ is nauwelijks te controleren.
Voor klanten van Rabobank was het de afgelopen week twee dagen lang bijna onmogelijk om bankzaken te regelen. Internetbankieren ging niet meer, evenals betalen via iDeal en het pinnen bij geldautomaten. Ook het eigen bedrijfsnetwerk van Rabobank lag plat, waardoor de financiële dienstverlener een groot productiviteitsverlies leed. Na de twee grote storingen vorig jaar bij ING toont ook dit incident aan hoe kwetsbaar banken zijn. Tom Sanders van storingssite allestoringen.nl zegt tegen NRC-Q dat de complexiteit zo groot is geworden dat er een grote kans op fouten is.
Gevoelige systemen
Rabobank erkent zelf dat de systemen gevoelig zijn. De problemen zijn ontstaan door een enkele software-update. Volgens Sanders gaat het bij banken om lappendekens van systemen, waardoor met iedere reparatie elders weer nieuwe problemen ontstaan. In Nederland hebben banken, meer nog dan in het buitenland, ingezet op volledige automatisering. Daardoor is een ‘IT-monster’ ontstaan dat nauwelijks nog te controleren is. “Banken zijn in feite supercomputers”, zegt Sanders. Eigenlijk zouden alle systemen in één keer vervangen moeten worden, maar dit is kostbaar en verstoort de lopende dienstverlening.
Innoveren interessanter dan opknappen
Behalve de kosten en verstorende werking van een grootschalige vervangingsoperatie speelt voor banken mee dat storingen tot nog toe geen effect hebben gehad op het interbancaire betalingsverkeer. Dit zou een ‘domino-effect’ kunnen veroorzaken en banken in gevaar brengen. Hoewel banken zich wel degelijk zorgen maken en bijvoorbeeld ING een samenwerking aangaat met het Nationaal Cyber Security Centrum van het ministerie van Veiligheid en Justitie, speelt ook commercie een rol. Nieuwe producten bedenken en innoveren is voor hen interessanter dan hun interne systemen opknappen. Ten onrechte, vindt Sanders.”Ik heb liever dat ze ervoor zorgen dat ik gewoon bij mijn geld kan, dan dat ze wéér een nieuwe, hypermoderne technologie bedenken waarmee ze bijvoorbeeld klantdata kunnen analyseren om die te verkopen aan bedrijven.”