Banken moeten doorpakken met data
— 19 september 2019Iedere financiële instelling heeft de beschikking over en de zorg voor snel groeiende hoeveelheden data. De meeste van hen gebruiken geavanceerde data analytics tools om slimme beslissingen te nemen en te profiteren van deze data. De grootste uitdaging zit erin om deze business intelligence toegankelijk te maken voor iedere medewerker. Van de accountmanager op een lokale vestiging tot het management op het hoofdkantoor.
Financiële dienstverleners hebben in korte tijd te maken gehad met ingrijpende veranderingen. Kijk alleen maar naar de manier waarop consumenten zich blijven manifesteren. Zij willen steeds sneller, mobieler, persoonlijker en goedkoper. Wie als marktpartij niet meebeweegt, krijgt het heel lastig. Tegelijkertijd is er sprake van meer en strengere wet- en regelgeving, zoals AVG en PSD2. In dit spanningsveld bieden data in het algemeen en data analytics in het bijzonder een reddingsboei.
Customer experience
In het klantdomein zien we dat business intelligence in toenemende mate wordt ingezet en benut om de customer journey te optimaliseren en de klantervaring te personaliseren. Chatbots ontlasten het customer service center en helpen de klant met eerste lijn vragen op weg. Klantendata worden benut voor cross- en upsell-mogelijkheden. In feite zorg je er met business intelligence voor dat je de klant continu een stap voor bent. Je doet proactief aanbevelingen en komt steeds met de next best action. Dit is de manier waarop financiële dienstverleners zich kunnen onderscheiden.
BI voor de massa
De praktijk leert echter dat veel medewerkers bij banken en verzekeraars ver verwijderd zijn van de business intelligence waarmee zij het verschil kunnen maken. Ondanks het feit dat organisaties veel hebben geïnvesteerd in analytics, hebben veel zakelijke gebruikers slechts beperkt toegang tot bedrijfsgegevens en waardevolle analyses. Zij zien zich genoodzaakt hun weg te vinden in complexe ecosystemen van technologische oplossingen op zoek naar inzichten die zijn weggestopt in datasilo’s en uiteenlopende BI-tools. Waar je naartoe wilt, is een werkomgeving waarin alle medewerkers business intelligence en analytics voortdurend en als vanzelfsprekend krijgen aangeboden. Op het juiste moment, via de juiste applicatie en via het juiste device, zonder dat je als gebruiker voortdurend moet scrollen en klikken. BI komt op deze manier ook beschikbaar voor mobiele medewerkers.
BI binnen handbereik
Wanneer je zo te werk gaat, zijn de toepassingsmogelijkheden ongekend. Denk bijvoorbeeld aan het presenteren van informatie afkomstig uit Salesforce.com of vergelijkbare databronnen. Wanneer accountmanagers een naam van een van hun klanten in de e-mail, spreadsheets, een CRM-systeem, LinkedIn, Google search of op andere websites tegenkomen, dan wil je dat deze klantnaam onmiddellijk gemarkeerd wordt. De accountmanager krijgt door zijn cursor of andere aanwijstool over het gemarkeerde woord te bewegen de bewuste informatie op het scherm. Hij krijgt zo inzicht in belangrijke KPI’s, vergaart relevante informatie en krijgt een ‘next best action’ voorgesteld. Business intelligence komt voor iedere medewerker binnen handbereik.
BI gebundeld
Banken kunnen op deze manier ook uniformiteit aanbrengen in rapportages. In het verleden hebben autonome onderdelen van banken zelf BI-tools geïmplementeerd. Zo is een gefragmenteerd landschap van analytics oplossingen ontstaan. Dit staat een eenduidige voorstelling van zaken in de weg. Het is zaak toe te werken naar één BI-platform dat de kracht van al deze tools bundelt en vertaalt in één versie van de waarheid. Vooraf geconfigureerde connectoren voor deze data-analyseoplossingen maken het mogelijk om vertrouwde datasets te visualiseren en toe te passen. Zo hoeven medewerkers hun processen en manier van werken niet aan te passen en kan de schaal van de analyses alsmede het aantal databronnen eindeloos worden uitgebreid.
De financiële sector loopt altijd voorop als het gaat om het omarmen van nieuwe technologieën. Dat is met BI niet anders. Banken hebben echter verzuimd een integrale aanpak te hanteren, zodat BI-tools geen uniforme resultaten opleveren en niet iedere medewerker toegang heeft tot business intelligence. Door BI te integreren in de dagelijkse praktijk van iedere medewerker kan dit worden hersteld.
Meta Zuiddam-Hoeboer, Field Marketing Manager bij MicroStrategy