Banken leren niet van IBAN-problemen
— 24 november 2015Deze zomer beloofden de banken een einde te maken aan de financiële drama’s die ontstaan door het fout invullen van de IBAN-code, waardoor geld wordt overgeboekt naar een verkeerd bankrekeningnummer. Helaas verandert er niets, laten de banken weten.
Wanneer men een fout maakt in het IBAN-nummer, bestaande uit achttien cijfers en letters, kan de overboeking niet meer worden gecorrigeerd. Veel consumenten gaan ervan uit dat de banken controleren of de naam en het rekeningnummer overeen komen. Dat blijkt niet het geval te zijn. Alleen de klantenservice van ING geeft aan dat het de verantwoordelijkheid van klanten is om de naam en rekeningnummer juist in te vullen.
Consumentenbond
Volgens de Consumentenbond gaat het fout wanneer er geen extra controle over het nummer en naam gaan. Toen de banken nog met ‘ouderwetse’ rekeningnummers werkten, kreeg de consument altijd een melding met ‘Klopt dit?’. Sinds de IBAN wordt daar niet meer mee gewerkt. Wanneer het bedrag eenmaal verkeerd is overgemaakt, is het bijna onmogelijk om het geld terug te halen.
Bart Combée, directeur Consumentebond, vindt dit onbegrijpelijk. “Afgelopen zomer zijn we met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking en liefst ook daarvoor”, aldus Combée tegenover De Telegraaf.
Volgens Combée wordt de deur door de Nederlandse banken dichtgeslagen. Zij gaven aan niets te willen veranderen aan de overboekingen. “Ze willen hoogstens om de tafel om te kijken of ze vanaf 1 januari met ons het aantal foute overboekingen in kaart kunnen brengen.”