Banken gebruiken LinkedIn te weinig bij verkoopstrategie
— 29 augustus 2014Banken gebruiken LinkedIn te weinig als onderdeel van hun verkoopstrategie. Dat blijkt uit onderzoek van The Financial Brand. Slechts een kwart van de verkoopmedewerkers bij banken en verzekeraars wordt aangespoord LinkedIn te benutten voor de verkoop van bank- of verzekeringsproducten.
The Financial Brand vindt dat banken kansen mislopen door LinkedIn niet te gebruiken bij het aanprijzen van hun producten. Het social media-kanaal is volgens de onderzoekers een goudmijn voor human resources. Potentiële klanten zoeken steeds vaker via LinkedIn naar informatie over hun toekomstige adviseur. In 60 tot 70 procent van de gevallen tikt een prospect namelijk de naam in van zijn toekomstige adviseur op Google, waarna het LinkedIn-profiel vaak bovenaan de zoekresultaten verschijnt.
Risico?
De IT-directie stelt dat er risico’s verbonden zijn aan LinkedIn en verbiedt medewerkers daarom hier gebruik van te maken. The Financial Brand vraagt zich echter af of de banken geen groter risico loopt als de inbreng van social media volledig genegeerd wordt. Klanten die opmerken dat een bank niet aanwezig is op LinkedIn, stellen vaak dat de bank dan niet met de tijd meegaat. Tevens worden verkoopteams op deze manier afgesloten van instrumenten waar de klanten massaal op aanwezig zijn. “Om te verkopen moet je een gesprek aangaan, waardoor je vertrouwen opbouwt en de relatie hechter wordt”, aldus Jack Hubbard en Jason Tonioli, onderzoekers van The Financial Brand.