Banken en verzekeraars investeren vaker in innovatie
— 16 september 2015Banken vinden het moeilijk om zelf met technische en innovatieve initiatieven te komen. De afgelopen vijf jaar is het aantal banken en verzekeraars dat technologiebedrijven opkoopt meer dan verdubbeld.
Dat blijkt uit onderzoek van internationaal fintechbedrijf Virtual Affairs en Bureau van Dijk, een van de grootste aanbieders van bedrijfsinformatie. In 2010 zijn er elf bedrijven overgenomen door banken en verzekeraars, in 2015 zijn dat er maar liefst 23. Waar0m kopen bancaire instellingen steeds vaker IT-bedrijven? Finance Innovation praat erover met Sijbrand Tieleman, directeur van Virtual Affairs.
Waarom hebben financiële dienstverleners moeite om zelfstandig te innoveren?
“Er zijn een paar oorzaken. De belangrijkste daarvan is dat het moeilijk is om jezelf te veranderen. Dat zien we niet alleen in de bancaire sector, maar bij alle bedrijven. Als organisatie moet je altijd nieuwe processen ontwerpen, zaken opnieuw organiseren en producten vernieuwen. Bij dat innoveren worden bedrijven beperkt door wet- en regelgeving, en eisen op het gebied van security. Dit probleem zien we vaak terug bij banken en verzekeraars. Ook is de hele bancaire sector intrinsiek een complexe omgeving; je bent immers geen bakkerij. Hierdoor is innovatie kostbaar en lastig.”
Waarom moeten ze daar hele bedrijven voor opkopen?
“Dat is niet noodzakelijk. Voor een bank zijn er verschillende opties: je kan alles zelf doen, je kunt partneren of je kunt een technologiebedrijf kopen. Het is lastig om alles zelf te doen, dus ga je als bank op zoek naar alternatieven. Het kopen van een bedrijf kan in dat geval een snellere manier zijn om te innoveren. En dan rest de vraag: hoe zorg je ervoor dat de technologie onderdeel wordt van het bedrijf? Het kan voor een bank goedkoper en sneller zijn om een technologiebedrijf te kopen.”
Dus het is niet lucratiever om als bank zelf innovatie te realiseren?
“Heel veel tijd en geld dat besteed wordt, is om de dagelijkse zaken lopende te houden. Het is lastig om dan iets nieuws te verzinnen, wat ook nog moet werken. Dat proberen banken vaak wel, maar dat mislukt in sommige gevallen nog wel eens. Een bank loopt met dat idee tegen zijn eigen beperkingen aan. Ze besteden veel geld aan iets waar ze niet verder mee kunnen. Dat is vaak ook een culturele uitdaging: innoveren vraagt vaak om andere mensen en andere processen. Uiteindelijk merken banken dat het niet doelmatig is om daar zoveel tijd en geld zelf in te investeren, als je het ook kunt kopen in de markt.
Denkt u dat banken of verzekeraars in de toekomst grote technische innovaties zelf gaan realiseren, of zullen ze daar IT-bedrijven voor blijven opkopen?
“Banken realiseren zich steeds meer dat ze eigenlijk verkapte technologiebedrijven zijn; het gaat immers allemaal over technologie. Ze willen in die technologie blijven investeren en innoveren. Er zijn overal initiatieven binnen banken. Denk aan: big data, blockchain en bitcoins. Veel banken zullen sommige ketens wel of niet beheren. Het besef is groter geworden dat technologie heel belangrijk is voor een bedrijf en daar moet in worden geïnvesteerd om te blijven concurreren.”